Gå til hovedindhold

Torsdag opstillede Danish Crown en række krav om ordentlige arbejdsforhold for chaufførerne hos de virksomheder, der kører for dem, herunder vognmandsfirmaet Kurt Beier. Deres krav mødte stor kritik af 3F, og det samme gør de nu af slagteriernes egne ansatte.

Danish Crowns egne tillidsfolk går imod virksomhedens forsøg på at rette op på brancheforholdene for chauffører.
Arkiv / Henning Bagger / billedbureauet Ritzau/Scanpix

“Varm luft”, blev Danish Crowns krav om bedre arbejdsforhold for deres chauffører kaldt af 3F.

Læs også: Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

Nu går slagterigigantens egne tillidsfolk så også imod Danish Crowns forsøg på at rette op brancheforholdene, hvor blandt andet 26 lastbilchauffører hos vognmandsfirmaet Kurt Beier var ofre for menneskehandel.

Slagteriarbejderne i Danmark mener, at det er et sølle forsøg fra deres arbejdsgivers side på at løse problemer, som - mener tillidsfolkene - truer hele det danske arbejdsmarked.

- Jeg er langtfra tilfreds med det, som Danish Crown så flot har præsenteret. Jeg synes, at det hele klinger hult, når chaufførernes lave lønninger overhovedet ikke bliver nævnt. Lønningerne var jo et af de punkter, vi kritiserede mest til at starte med, siger Brian Vestergaard, der er formand for tillidsmandskollegiet i Danish Crown.

Stop samarbejdet

100 tillidsfolk for slagteriarbejderne i Danmark var tidligere på måneden ude at kritisere Danish Crowns manglede reaktion på afsløringerne af Kurt Beier Transports umenneskelige behandling af udenlandske arbejdere. Dengang var budskabet klart:

“Stop samarbejdet med Kurt Beier”, skrev de

I dag har Danish Crown stadig ikke opsagt samarbejdet med vognmandsfirmaet Kurt Beier, men i stedet givet dem otte uger til at få rettet op på chaufførernes forhold.

- Otte uger er lang tid. De kummerlige forhold burde de kunne rette op på med det samme. Vi så jo helst, at Kurt Beier Transport i stedet gik ud og tilbød sine chauffører mere betaling, men det stiller Danish Crown åbenbart ikke krav om, siger Brian Vestergaard.

Vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport havde angiveligt sine chauffører til at køre for sig til 15 kroner i timen takket være et hul i EU-lovgivningen. Danish Crown har brugt vognmandsfirmaet Kurt Beiers chauffører til at køre sine varer for sig.

- Det, som Kurt Beier Transport har gang i, er ren og skær svindel, og det tillader Danish Crown åbenbart. Nu lægger de jo pres på hele lønsystemet og den danske model ved at tillade chaufførerne så lidt at køre for, siger Brian Vestergaard.

3F: Det løser ikke noget

3F Transport er heller ikke tilfredse med Danish Crowns nye retningslinjer, blandt andet fordi der stadig ses igennem fingre med lave lønninger og omgåelse af EU-reglerne.

Ifølge 3F forpligter Danish Crown sig kun på at overholde regler, som andre virksomheder i forvejen benytter sig af:

- Danish Crown løser jo ikke noget ved denne her erklæring. Så længe Kurt Beier Transport har sin virksomhed placeret i Polen, vil de filippinske chauffører forsat kunne arbejde til 15 kroner i timen. Det ser Danish Crown og N&K åbenbart intet problem i, siger Jan Villadsen, der er 3F Transports gruppeformand.