Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Konfliktretten var på spil i en sag mod 3F og Transportministeriet, der var anlagt af 39 vognmænd. Vognmændene fik alle påstande afvist og skal betale en kvart million kroner i sagsomkostninger.

Har en faglig organisation ret til at konflikte for at opnå overenskomst? Ja, er svaret i det principielle spørgsmål, som Københavns Byret tog stilling til i fire prøvesager tidligere på ugen i en sag anlagt af 39 vognmænd.

Vognmændene tabte sagen og fik en regning på en kvart million kroner med hjem i sagsomkostninger. De fik alle påstande afvist i den langvarige og komplicerede sag, hvor 3F og Transportministeriet var stævnet. Byretsdommen alene fylder 51 sider.

- Det er en vigtig og stor sejr, siger forhandlingssekretær i 3F Transport Kim René Busch.

- Hvis vognmændene havde haft held til at få byretten til at behandle spørgsmål, der handler om retten til at gå i konflikt, ville de have kortsluttet den danske model. Den bygger jo på frivillige aftaler mellem arbejdsgivere og arbejdstagere om løn- og ansættelsesvilkår og retten til konflikt, siger Kim René Busch og fortsætter:

- Det er Arbejdsretten, der skal afgøre, om en varslet konflikt er lovlig eller ej, og det fastslår byretten med dommen, der blåstempler den danske model, siger han.

Sag anlagt i 2018

Sagen blev anlagt i november 2018, hvor de 39 vognmand stod bag et gruppesøgsmål, der var skruet sådan sammen, at sagen skulle behandles i Københavns Byret og ikke i Arbejdsretten, der normalt tager sig af tvister om konflikt.

Det var et såkaldt anerkendelsessøgsmål, hvor påstanden er, at 3F skal anerkende, at fagforeningen ikke er berettiget til at tage kollektive kampskridt – konfliktvåbnet  – i brug for at opnå overenskomst.

Det fremgår, at vognmændene og deres advokat mener, at godskørselslovgivningen fastsætter løn- og ansættelsesvilkår for de vognmænd, der er omfattet af myndighedernes tilladelse til at køre med gods.

Og argumenterer på den baggrund med, at 3F derfor ikke har ret til at konflikte for at opnå overenskomst. Vognmændene mener altså, at det via lovgivning er vedtaget, hvilket niveau, der skal aflønnes efter.

Overvejer anke

Vognmændene og Landsforeningen Dansk Godstransport, der også står bag søgsmålet, skal betale 112.500 kroner i sagsomkostninger til 3F og 112.500 kroner til Transportministeriet.

En god del af regningen lander i første omgang hos vognmand Frede Matzen, Ribe, der som grupperepræsentant stod i spidsen for de 39 vognmænds søgsmål, og hans indstilling er, at sagen skal ankes til Landsretten.

- Det er en principiel dom, der gik os imod, så det er jo selvfølgelig ikke en god dom. Jeg mener, at vi skal anke, men det skal vi først drøfte i kredsen af 39 vognmænd. Vi kæmper for, at arbejdsgiverne får de samme rettigheder som lønmodtagerne, siger Frede Matzen, som understreger, at der ikke er hard feelings over for 3F efter dommen.

Transportminister er tilfreds

Transportministeriet var også stævnet med et krav om, at ministeriet skal sørge for, at 3F ikke iværksætter kollektive kampskridt for at opnå overenskomst.

Hvis vognmænd lider tab på grund af en konflikt, ville sagsøgerne have ministeriet til at være erstatningsansvarlige.

Men byretten afviste altså samtlige påstande, og tvister om konflikt vil forsat blive behandlet i Arbejdsretten og ikke i det civile retssystem. 

Transportminister Benny Engelbrecht har noteret sig dommen og er tilfreds med, at Transportministeriet ikke bliver trukket ind i et arbejdsretligt spørgsmål.

- Med den danske model har vi meget klare aftaler om, hvordan konflikter skal løses, og det synes jeg, at alle parter skal respektere, siger transportministeren.

(Opdateret 27. marts, klokken 10.03).