Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet.

Billede fra slumlejren i Padborg, hvor op mod 200 chauffører fra filippinerne boede under kummerlige vilkår. Ny aftale er et skridt på vejen mod at forhindre lignende sager.
Arkiv Ritzau / Scanpix

Fagbladet 3F’s afsløringer af en slumlejr med filippinske chauffører får nu en konkret effekt.

Onsdag morgen blev en bred politisk aftale offentliggjort i Beskæftigelsesministeriet.

Den sikrer, at alle chauffører, som kører bus- og godskørsel i Danmark, skal have en løn svarende til den mest repræsentative i branchen. Det vil også gælde udenlandske chauffører, der efter en tur til Danmark kører ture her i landet, såkaldt cabotagekørsel.

Det vil i praksis betyde, at de skal være omfattet af den største overenskomst i transporten. Og det er den, som 3F og DI har indgået, og hvor forhandlingerne om en fornyelse netop er startet.

Læs afsløringen som førte til aftalen: Filippinske arbejdere bor i slumlejr i Danmark

Skærpede krav

Ifølge aftalen skal udenlandske vognmænd fremover anmeldes i et nyt register. Det betyder, at danske myndigheder ved, hvem der kører cabotagekørsel her i landet. Dermed bliver det muligt at kontrollere, at chauffører ikke bliver underbetalt.

Hvis de udenlandske virksomheder ikke anmelder oplysninger til det nye register, kan de få bøder på op til 10.000 kroner. Hvis de ikke giver nok i løn, kan de få bøder på minimum 35.000 kroner.

Kravene skærpes også til danske vognmænd, som også skal følge lønniveauet i de mest repræsentative overenskomster for at kunne få en godskørselstilladelse. Altså igen overenskomsten mellem 3F og DI.

Samme vilkår

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard er meget tilfreds med den nye aftale:

- Social dumping er ødelæggende for transportbranchen, hvor vi desværre har set alt for mange eksempler på udenlandske chauffører, som har kørt her i landet til horrible løn- og arbejdsvilkår. Det er helt uacceptabelt og skal stoppes. Derfor er jeg rigtig glad for, at et bredt flertal sikrer ordentlige lønvilkår. Nu får danske og udenlandske vognmænd og deres chauffører samme vilkår, så de kan konkurrere på lige fod, siger ministeren.

Forhindrer ny slumlejr

Aftalen kommer i kølvandet på, at Fagbladet 3F i efteråret 2018 kunne afsløre en stor slumlejr ved Padborg.

Her boede op mod 200 filippinere og srilankanere under usle og uhygiejniske forhold i stor lejr i Padborg. De var hyret af den danske vognmand Kurt Beier Transport og fik helt ned til 15 kroner i timen.

Anbefalinger fra parterne

Alle Folketingets partier undtagen Liberal Alliance er med i aftalen.

Aftalen bygger på anbefalinger fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).