Gå til hovedindhold

Lufthavn dømt til at betale 400.000 kroner til ansat, der blev frifundet for tyveri. Arbejdsgivere skal tænke sig grundigt om, før de bortviser, opfordrer advokat.

Den ansatte får blandt andet løn i opsigelsesperioden på seks måneder og et beløb svarende til tre måneders løn for usaglig opsigelse. (Arkivfoto)
Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2018

En ansat i Københavns Lufthavn har nu vundet to sager om et beløb på sølle ni kroner. Først frifandt retten ham sidste år for at have stjålet pengene. Nu skal lufthavnen betale ham næsten 400.000 kroner for uberettiget at have bortvist ham.

Manden var ansat i sikkerhedskontrollen. Her glemmes der jævnligt mønter.

Han fandt ni kroner og tog dem med sig. Senere puttede han dem i en bøsse i lufthavnen til velgørenhed.

Den ansattes advokat mener, at sagen viser, at arbejdsgivere skal tænke sig om to eller endnu flere gange, før de bortviser medarbejdere.

- Det er der desværre også store virksomheder, som glemmer at gøre, siger advokat Marc Malmbak Stounberg fra Elmer Advokater i København.

Sådan gik det til

Manden havde været ansat i lufthavnen i 13 år. Han arbejdede i den del af sikkerhedskontrollen, hvor personale tjekkes.

Lufthavnen havde en praksis, hvor glemte mønter gives til velgørenhed. Ifølge arbejdsgiveren skulle det hver gang godkendes af en overordnet.

Det var den ansatte ikke klar over. Derfor ekspederede han selv de ni kroner.

- Det var en fejl. Men arbejdsgiveren havde ikke instrueret ham ordentligt, siger Marc Malmbak Stounberg.

- Derfor havde det været mere end rigeligt med, at han havde fået at vide, hvad proceduren var. Måske en lille irettesættelse, men overhovedet ikke en bortvisning, siger Marc Malmbak Stounberg.

Ingen kommentarer

En kollega havde set de ni kroner ligge på arbejdspladsen. Senere var de væk.

Overvågningsbillederne viste, at den ansatte tog dem. Det sagde han også straks, da han blev spurgt. Han fortalte omgående, at han havde puttet dem i en bøsse.

Københavns Lufthavn vil ikke udtale sig om den konkrete sag.