Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fra 1. marts er bøderne for at overnatte ulovligt i lastbilførerhuset tidoblet til 10.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner til vognmanden.

Den sidste bøde til gammel takst ramte i weekenden de her to laastbiler med transportgiganten DSV's logo på siden.
Facebook

Nu er det langt billigere at overnatte på Danmarks dyreste hotel, det femstjernede Hotel d' Angleterre i København, end at tage det ugentlige hvil i køjen i lastbilførerhuset.

Ny lovgivning har nemlig gjort det 10 gange så dyrt for både vognmænd og chauffører at overnatte ulovligt i lastbilen.

Bøden er sat op fra 1.000 kroner til 10.000 kroner for chaufføren, mens vognmandsfirmaet skal af med 20.000 kroner i stedet for 2.000 kroner.

De højere bøder skal gøre op med ulige konkurrencevilkår og forbedre chaufførernes arbejdsmiljø ved at bremse lastbilcamping, hvor hovedsageligt udenlandske lastbilchauffører overnatter ulovligt i lastbilerne. 

EU-regler betyder, at chauffører mindst hver anden uge skal holde et ugehvil med fri i 45 timer i træk uden for lastbilen.

Vil ikke skovle penge ind på bøder

Den sidste bøde til gammel takst ramte i weekenden to lastbiler med den danske transport- og logistikgigant DSV’s logo på siden. Lastbilerne blev taget af politiet i en kontrol fra Tungvognscenter Nord.

Lastbilerne fik sat hjullås på, og den bliver på, til bøden er betalt, oplyser lederen af Tungvogncenter Nord, politikommissær Claus Kjær-Pedersen.

- De kan køre videre, når vores udestående er afsluttet. De nye takster træder i kraft i dag, men vi er ikke ude på at skovle ekstra penge ind på bøder. Vi er ude på, at folk skal overholde lovgivningen, siger Claus Kjær-Pedersen.

Fagbladet 3F arbejder på at få en kommentar fra DSV, der efter en fusion med schweiziske Panalpina nu hedder DSV Panalpina.

Vognmænd presser til nomadekørsel

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, er glad for den skærpede lovgivning.

- Det er en fair politik mod social dumping og piratkørsel. Omkring 6.000 udenlandske lastbiler krydser Danmarks grænser hver dag, og skærpet straf vil især ramme vognmænd, der presser deres chauffører til at bo i lastbilerne i månedsvis og leve som nomader på landevejene, siger han og fortsætter:

- De højere bøder beskytter chaufførerne mod misbrug, snyd og pres - og sikrer fair konkurrence. Det er ikke lige vilkår, når rumænske, makedonske og filippinske chauffører presses til at bo i lastbilerne til sulteløn i Danmark, siger han.

Direktør i DTL - Danske Vognmænd - Erik Østergaard hilser også de skærpede bøder velkommen 

- Det kan ikke være rigtigt, at vi skal se chauffører, der bor i lastbilerne i ugevis og månedsvis, hvor der spekuleres i ikke at overholde loven, fordi bøderne er lave. Højere bøder er et klart signal om, at det vil vi ikke have, har Erik Østergaard tidligere meldt ud.