Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Arbejdsgivere og læger kan se frem til at få en bøde på 5.000 kroner, hvis de er for længe om at komme med oplysninger i en arbejdsskadesag.

Ifølge Beskæftigelsesministeriet bliver oplysningerne leveret for sent i 41 procent af arbejdsskadesagerne.
Arkiv / Billedbureauet Colourbox

Regeringen vil skrue bissen på over for arbejdsgivere, kommuner, læger og andre, der nøler med at levere oplysninger i en arbejdsskadesag.

Som led i en ny arbejdsskadereform vil regeringen ændre arbejdsskadesikringsloven, så det bliver muligt at udstede bøder til de professionelle aktører, hvis de ikke svarer i løbet af 14 dage, når forsikringsselskaber, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) og Ankestyrelsen henvender sig for at få oplysninger i en arbejdsskadesag.

I et notat fra Beskæftigelsesministeriet foreslås det, at bøderne bliver på 5.000 kroner og det dobbelte, hvis for eksempel en arbejdsgiver, en læge eller kommune tidligere har fået en bøde for at ikke at levere de ønskede oplysninger til tiden. Sker det tre gange, kan bøden blive endnu større, uden der dog er sat et beløb på i forslaget.

- Bøderne er bare et af flere mulige greb og åbner op for, at kommunerne og andre kommer på banen og fortæller, hvad de vil spille ind med for at forbedre sagsbehandlingen, siger Lennart Damsbo-Andersen (S), medlem af Beskæftigelsesudvalget.

- Det kan være nødvendigt at vise hammeren, men det vigtigste er, at alle spiller med. Så må vi se på tingene i en helhed, og hvad der giver bedst mening, siger han.

Lang ventetid

I 2019 gennemgik Rigsrevisionen 200 arbejdsskadesager. Her viste det sig, at totredjedele af sagsbehandlingstiden gik med at vente på oplysninger fra læger, arbejdsgivere og andre, så AES kunne træffe en afgørelse.

Ifølge tal fra Beskæftigelsesministeriet leveres oplysningerne for sent i 41 procent af sagerne. I 50 procent af sagerne overholder arbejdsgiverne ikke tidsfristen, mens de tilskadekomne selv i 45 procent af sagerne ikke svarer til tiden.

Det samme gør sig gældende hos læger og kommuner, der svarer for sent i henholdsvis 40 procent og 20 procent af sagerne.

Kvaliteten skal være i orden

Arbejdsmiljøordfører Christian Juhl (EL) ser gerne, at der bliver sat skub i sagsbehandlingen, men advarer om, at det ikke må gå ud over kvaliteten.

- Desto hurtigere de mere ukomplicerede sager kan behandles, desto bedre. Men hvis alle sager presses hurtigt igennem, vil det bare føre til flere ankesager, siger Christian Juhl.

- Vi skal sikre, at kvaliteten i sagsbehandlingen er orden. Og der er sager, der er meget komplicerede, som det tager lang tid at afklare, siger han.

Vedtages forslaget, vil det være politiet, der kommer til at udstede bøderne. 3F ønsker ikke at kommentere udspillet før de politiske forhandlinger.