Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Rumænske chauffører står uden løn og bolig efter at have kørt for dansk direktør. De forklarer, at de har boet og levet i lastbilerne. Det afviser vognmand Knud-Erik Sørensen.

Leonti Petru er en af 24 rumænske chauffører, som fortæller, at han boet i sin lastbil, mens han kørte for vognmandsfirmaet Knud E. Sørensens rumænske selskab, Ghanda Logistic. Billedet er fra, mens chaufføren var ansat hos vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport.
Privat

Halvandet år efter afsløringen af slumlejren i Padborg er der stadig forhold, der vækker vrede i transportbranchen.

24 rumænske lastbilchauffører levede og boede i flere år i deres lastbiler, mens de kørte for vognmandsfirmaet Knud E. Sørensens rumænske selskab, Ghanda Logistic. Det forklarer flere chauffører til Fagbladet 3F.

Nu står de uden arbejde og har to måneders løn til gode – svarende til mellem 4.200 og 5.000 euro (mellem 31.000 og 37.000 kroner).

De mistede jobbet i slutningen af marts, efter at de to vognmandsfirmaer var gået konkurs.

- Vi fik bare en sms i slutningen af marts om, at Knud-Erik Sørensen ikke havde penge til vores løn, og siden har vi intet hørt. Han tager ikke telefonen, når vi ringer. Vi har brug for penge til at overleve og står i en forfærdelig situation, siger 30-årige Leonti Petru, der har en gravid kone og et barn hjemme i Rumænien.

Tre år i førerhuset

Han forklarer, at han har arbejdet tre år for vognmanden Knud-Erik Sørensens firma og har boet i lastbilen under hele perioden.

- Jeg kørte fra Danmark til blandt andet Frankrig, Spanien og Portugal. Vi boede i lastbilen 24 timer i døgnet, også når vi holdt de lange, ugentlige hvil. Jeg vidste godt, at det var ulovligt, men vi havde ikke nogen mulighed for at stille krav om bedre forhold. Så ville de bare have ansat en anden i stedet, fortæller Leonti Petru.

Hovedparten af chaufførerne er nu taget hjem til Rumænien, mens andre har valgt at blive i Danmark uden at have fast bopæl.

Vognmand: De fik tilbudt hotel

Knud-Erik Sørensen, der er direktør for Ghanda Logistic, erkender, at chaufførerne har løn til gode.

- Ja, det er rigtigt nok. Det har de, men det er ude af mine hænder nu, efter at firmaet er gået konkurs. Det var tidernes ugunst, forklarer Knud-Erik Sørensen.

Chauffører fortæller, at de har sovet og arbejdet i bilerne?

- Ja, det har de jo nok gjort. Men de er blevet tilbudt overnatning på hotel. Det er måske ikke altid, at de har taget imod det. Jeg har ikke flere kommentarer. Jeg har det ikke godt med det, slutter Knud-Erik Sørensen.

Han ønsker ikke at fremlægge dokumentation for chaufførernes hotelovernatninger.

Chauffører: Det er løgn

De rumænske chauffører er lodret uenige med vognmandens forklaring.

- Det er løgn. Vi har ikke haft noget sted at bo og er aldrig nogensinde blevet tilbudt et hotel. Jeg har levet i lastbilerne i uge efter uge. Efter fire til seks måneders arbejde var jeg hjemme i Rumænien i nogle uger og så ude at køre igen, siger Leonti Petru.

Han bakkes op af lastbilchaufføren Alexandru Preda, der har kørt i 16 måneder for Knud-Erik Sørensens firma.

- Vi levede i lastbilerne, også når vi havde overnatninger og lange hvil. Vi lavede mad over gasblus og forsøgte at få vasket tøj, hvor det var muligt, siger Alexandru Preda, der er 32 år.

Gennem det rumænske vognmandsfirma Ghanda Logistic kørte chaufførerne med medicinalvarer for det danske transportfirma LEMAN.

- Vi overnattede altid på parkeringspladser eller benzinstationer. I Danmark var det ofte i Padborg eller på LEMAN’s parkeringsplads, siger Alexandru Preda.

Chaufførerne har fremlagt dokumentation for betaling for overnatning på diverse parkeringspladser ved ugentlige hvil over for Fagbladet 3F.

Værre end Kurt Beier

Begge chauffører har tidligere kørt for det skandaleramte firma Kurt Beier Transport i Padborg.

- Forholdene hos Knud E. Sørensen er faktisk værre end hos Kurt Beier Transport. Der fik man i det mindste sin løn og havde nogle gange et værelse at sove i, siger Leonti Petru.

Sagen er endnu et eksempel på, at der stadig er meget at rette op på i godsbranchen, mener Kim René Busch, forhandlingssekretær i 3F’s transportgruppe. Han forklarer, at det strider mod EU’s regler om ugentlige hvil i førerhusene, når chaufførerne bor og lever i deres lastbiler.

3F håber vejpakke gør en forskel

- Desværre er der ikke noget, som tyder på, at de generelle forhold for udenlandske chauffører i Danmark er nævneværdigt bedre i dag, end da filippinersagen blev rullet ud i 2018. Mange kører for en ussel løn måned efter måned uden lovlige hvil, siger Kim René Busch.

Forhandlingssekretæren håber dog, at den vejpakke, der er ved at blive vedtaget i EU, kan højne niveauet i branchen:

- EU’s kommende vejpakke bør kunne hjælpe chaufførerne med bedre forhold, blandt andet når det gælder lønnen, siger Kim René Busch.

Vejpakken betyder, at udenlandske chauffører fremover skal have dansk løn, når de kører i Danmark.

Speditør: Ingen kommentarer

Speditionsfirmaet LEMAN bekræfter, at selskabet brugte Knud-Erik Sørensens vognmandsfirma til transport mellem Danmark og lande i Europa. Firmaets kommunikationschef, Birgitte Hansson, ønsker dog ikke at kommentere chaufførernes arbejdsforhold eller deres oplysninger om, at de har boet i lastbiler blandt andet ved LEMAN’s hovedkvarter i Greve.

- Problemet er, at mange speditører lukker øjnene og siger, det er ikke deres problem. De ønsker bare billig transport. Hvis speditøren står for disponeringen af bilen, bør denne have et medansvar for, at chaufførerne får mulighed for overnatning, siger Kim René Busch.