Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Krydstogtskib med 479 besætningsmedlemmer, der har haft en hård tid på havet, anløb Fredericia Havn i går og skal blive i fire uger. Havnen har fået garanti for, at besætningen er fri for corona og giver dem en hånd.

Det tyskejede krydstogtskib AIDAmar anløb torsdag Fredericia Havn med 479 besætningsmedlemmer ombord.
Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Det tyskejede krydstogtskib AIDAmar anløb torsdag Fredericia Havn med 479 besætningsmedlemmer ombord. Kaptajn og rederi har garanteret, at skibet er corona-fri, men besætningen må ikke forlade skibet. – landloven er inddraget. Nu vil havnen give en hånd til den hårdt prøvede besætning.

Skibet kommer direkte fra Bremerhaven i Tyskland, hvor det store krydstogtskib måtte vige kajpladsen for fragtskibe, der skal sikre forsyninger.

Det oplyser Rune Rasmussen, der er direktør for Associated Danish Ports, som Fredericia Havn er en del af. 

- Et skib, der sejler med turister må vige for fragtskibe, som verden ser ud lige nu. Det kræver også en vis kajlængde og dybde, og vi har haft skibet før, siger Rune Rasmussen og fortsætter:

- Skibet er lagt op i fire til seks uger med minimalt forbrug, og besætningen må ikke gå fra borde. Vi sender heller ikke nogen ombord for at undgå risiko for at slæbe corona-virus med, siger han.

Ingen tegn på corona

Det er 18 dage siden passagererne forlod skibet, og ingen besætningsmedlemmer udviser symptomer på corona, oplyser han.

- Det har vi fået skriftligt bekræftet fra rederi og kaptajn, og de har en sundhedsstab ombord. Jeg er tryg ved situationen. Ellers havde de ikke fået lov til at lægge til. Vi tager ikke skibe ind, hvor der er risiko, siger han.

Han understreger, at besætningen på 479 mand, der består af en langrække forskellige nationaliteter, skal have et sted at være.

En hårdt prøvet besætning

- Vi tager hensyn til besætningen, og kan give dem bedre forhold end, hvis de skulle sejle ud på havet midt i ingenting i fire til seks uger. I forvejen har de været væk fra deres familier længe, siger han.

Han peger på, at besætningen har haft en hård tid på havet med visheden om, at der er corona i hjemlandet, hvor deres familier også er udsatte.

- De har kun kunnet ringe hjem på en dårlig satellitforbindelse, som også er dyr. Nu har vi sørget for wi-fi, og de har mulighed for at få proviant i det omfang, det er nødvendigt. Forhåbentlig kan der falde mere ro på besætningen, siger han.

Det er også forretning

Han understreger, at Danmark er en søfartsnation, og det forpligter.

- Vi skal passe på søens folk. Når der ikke er en risiko, hvorfor skulle vi så ikke hjælpe de 479 besætningsmedlemmer? siger han.

Men er det ikke også forretning?

Jo, selvfølgelig får vi penge for det. Men vi får slet ikke det, som vi plejer at få. Rederierne er trængte, og vi ønsker ikke at udnytte situationen, siger Rune Rasmussen.

Hvad nu, hvis der alligevel skulle opstå et tilfælde af corona ombord?

- Så har vi jo et beredskab til at tage sig af det. Men det sker ikke, det er jeg overbevist om, siger Rune Rasmussen.