Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

En dansk chef i Beier-koncernen har til de filippinske myndigheder forklaret, at de filippinske chauffører fra slumlejren Padborg slet ikke har arbejdet for selskabet.

Den filippinske chauffør Jojit Cate sov på denne skumgummimadras i slumlejren i Padborg, mens han arbejdede for HBT Internationale Transporte.
Foto: Privat

De filippinske lastbilchauffører har ikke arbejdet, men kun været i Danmark for at uddanne sig.

Sådan lyder den opsigtsvækkende påstand fra en dansk chef hos det polske Beier-selskab HBT Internationale Transporte, der har haft mange lastbilchauffører boende i en slumlejr i Padborg hos søsterselskabet Kurt Beier Transport.

Påstanden fremgår af en redegørelse fra det polske selskab, som Fagbladet 3F er i besiddelse af. Redegørelsen indgår i en tilsynssag i Filippinerne, hvor den statslige myndighed POEA for tiden undersøger sagen.  

“De 22 filippinske chauffører har endnu ikke arbejdet for os, men kun været under uddannelse,” skriver Dennis Christiansen, der er rekrutteringsmanager hos HBT Internationale Transporte, i redegørelsen fra midten af november 2018.

“Bare kør, kør”

29. oktober 2018 afslørede Fagbladet 3F, at 22 filippinske og fire srilankanske lastbilchauffører boede bag pigtråd og levede under beskidte og uhygiejniske forhold i en slumlejr i Padborg.

Dagen efter kom politiet, Aabenraa Kommune og Arbejdstilsynet på tilsynsbesøg i lejren, og politiet tog de 26 chauffører med på stationen til afhøring.

Fagbladet 3F har talt med samtlige 26 chauffører. De fortæller, at de har kørt lastbil rundt omkring i Europa for Kurt Beier Transports søsterselskab HBT Internationale Transport med udgangspunkt fra lejren i Padborg. Det var deres arbejde, fortæller chaufførerne. 

Den 41-årige filippinske chauffør Severino R. Loquias, der har arbejdet for HBT Internationale Transporte i otte måneder af 2018, fortæller, at det kun handlede om arbejde, i den tid han var i Padborg.

- Folkene i firmaet talte forfærdeligt til os og sagde også hele tiden: “Bare kør, kør”, siger han.

HBT: Ingen tegn på social dumping

De filippinske og srilankanske chauffører har hver især samlet tjent 1.060 euro om måneden i løn og diæter. Det svarer til cirka 7.900 kroner.

Chaufførerne har ofte været på arbejde i lastbilerne i 18 timer ad gangen - og kørt lastbilen i halvdelen af tiden. Dermed har chaufførerne tjent cirka 15 kroner i timen ifølge 3F Aabenraa.

Billede fra HBT's redegørelse
Billede fra HBT's redegørelse

HBT Internationale Transporte pointerer i redegørelsen, at chaufførerne arbejder for et polsk selskab og bliver betalt ifølge landets regler.

- Der er intet, som på nogen måde peger på social dumping. Chaufførerne arbejder ikke i Danmark og under danske regler, skriver rekrutteringsmanager Dennis Christiansen i redegørelsen. 

Har formidlet 200 chauffører

De filippinske chauffører er blevet hyret af HBT Internationale Transporte via det filippinske agentur United Primover.

United Primover skriver i en redegørelse til den filippinske statsinstitution POEA, at det 25. april 2018 begyndte at udsende lastbilchauffører. Og at agenturet har sendt omkring 200 lastbilchauffører til Polen.

Fagbladet 3F har set underskrevne ansættelseskontrakter for filippinske lastbilchauffører, der langt inden 25. april 2018 er blevet formidlet af United Primover til arbejde hos HBT Internationale Transporte. 

United Primover skriver i redegørelsen fra 14. november, at det polske selskab HBT Internationale Transporte har dets uddannelsescenter i Danmark. Agenturet skriver også, at det er på grund af lønforskellen mellem filippinske og lokale chauffører, at transportselskabet har hyret filippinerne.

- Tilsyneladende har de lokale lastbilchaufførers ønskede lønninger gjort det uforholdsmæssigt dyrt at ansætte dem, skriver Danilo Soria, direktør hos United Primover i redegørelsen.

Beier: 20 kroner i timeløn er niveauet

Billede fra HBT-redegørelse
Billede fra HBT-redegørelse

Ledelsen hos vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport har på intet tidspunkt i den danske offentlighed fremført påstanden om, at de filippinske chauffører ikke har arbejdet for det polske søsterselskab, men blot været under uddannelse i Danmark.  

Efter Fagbladet 3F’s afsløring af lønforholdene for de filippinske og srilankanske chauffører tilbød Kurt Beier Transport en lønstigning til dem, så de i stedet ville tjene cirka 20 kroner i timen.   

- 20 kroner i timen lyder lavt, men jeg kan kun sige, at vi ligger på niveauet for, hvad andre danske firmaer giver chauffører udefra. Hvis man tager hensyn til, at de er ansat i Polen, så synes jeg, at beløbet er i orden, sagde Karsten Beier i et interview med DR. 

Sortlistet og suspenderet

Billede fra slumlejren.
Billede fra slumlejren.

Som følge af sagen har POEA midlertidigt sortlistet HBT Internationale Transporte, så det ikke længere lovligt kan hyre filippinske arbejdere. Desuden har POEA midlertidigt suspenderet United Primover, så agenturet for tiden ikke har licens til at sende filippinerne til andre lande for at arbejde.

Direktøren for POEA, Bernard Olalia, forklarer, at årsagen blandt andet er, at United Primover har undladt at oplyse de filippinske lastbilchauffører om, at de ikke skulle arbejde i Polen. Direktøren peger også på, at chaufførerne ikke har fået overtidsbetaling.

- Der har manglet en fortælling om helheden og virkeligheden, siger Bernard Olalia til Fagbladet 3F.  

Direktøren kritiserer også, at de filippinske chauffører ikke har fået lønsedler, hvilket han kalder et basalt krav.

Fagbladet 3F har forsøgt at få kommentarer fra ledelsen hos United Primover. Men ledelsen har ikke ønsket at lade sig interviewe om sagen og forholdene for de filippinske chauffører, der endte i slumlejren hos Kurt Beier Transport. 

Rekrutteringsmanager hos HBT Internationale Transporte Dennis Christiansen siger til Fagbladet 3F, at han “ingen kommentarer” har.