Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det er stærkt bekymrende, at det endnu ikke er afgjort, om der bliver rejst tiltale mod Kurt Beier Transport A/S i en sag om mulig menneskehandel over for 26 chauffører. Det mener 3F.

Filippinske og srilankanske lastbilchauffører boede i en slumlejr hos Kurt Beier Transport A/S på virksomhedens erhvervsareal i Padborg.
Privat

Mere end 16 måneder.

Så længe er der gået siden, at Center mod Menneskehandel under Socialstyrelsen konkluderede, at 26 lastbilchauffører hos transportvirksomheden Kurt Beier Transport A/S var ofre for menneskehandel til tvangsarbejde. De tjente cirka 15 kroner i timen for lange arbejdsdage på europæiske veje.

Men det er fortsat uvist, om den store sønderjyske transportvirksomhed bliver tiltalt for overtrædelse af straffelovens paragraf om menneskehandel. For anklagemyndigheden, der på vegne af det danske samfund fører straffesager ved landets domstole, har endnu ikke besluttet, om der skal rejses tiltale i sagen.

Det oplyser presseafdelingen hos Syd- og Sønderjyllands Politi til Fagbladet 3F.

3F: Brug for specialenhed

Hos 3F er forbundssekretær Henning Overgaard utilfreds med sagsbehandlingstiden.

- Det er stærkt bekymrende, at politi og anklagemyndighed efter knap 17 måneders efterforskning ikke er kommet til bunds i den her sag, der på alle os andre virker ret oplagt, siger han.

Henning Overgaard mener, at samfundet har behov for en specialiseret enhed, der både har tid, mandskab og kompetencer til at tage sig af kontrol og efterforskning af tvangsarbejde, slavelignende forhold og organiseret brug af illegal arbejdskraft.

- Med den langsommelighed, vi har set i denne sag, er det skåret ud i pap, at der er stærkt behov for at opprioritere indsatsen imod denne kriminalitetstype hos både politi og anklagemyndighed, siger han og fortsætter:

- Vi har også brug for en præcisering og markant stramning af lovbestemmelserne, så politiets opklaringsarbejde gøres mere ligetil, og vi kan få bagmændene stillet til regnskab for deres udnyttelse af sårbare udenlandske medarbejdere.

Direktør afviser menneskehandel

Fagbladet 3F afslørede 29. oktober 2018, at der på skift boede op til 200 filippinske og srilankanske lastbilchauffører i Kurt Beier Transport A/S’ lejr ved Padborg nær grænsen til Tyskland. Mange boede i uhumske containere, andre i uopvarmede lastbilanhængere med plastpresenninger over.

Dagen efter afsløringen ransagede Syd- og Sønderjyllands Politi lejren. Og efterfølgende afgav de 26 udenlandske chauffører, der var til stede i lejren på tidspunktet for ransagningen, forklaring til politiet.

Center mod Menneskehandel konkluderede godt en uge efter afsløringen, at chaufførerne var ofre for menneskehandel. Det gør sagen til Danmarks hidtil største sag om menneskehandel til tvangsarbejde.

Men Center mod Menneskehandel arbejder ud fra FN’s definitioner af menneskehandel. Politiet efterforsker derimod menneskehandel ud fra den danske straffelov, som forbyder menneskehandel.

En bagmand kan ifølge straffeloven idømmes op til maksimalt 10 års fængsel for menneskehandel. I Danmark er der dog ikke dømt en eneste bagmand for menneskehandel til tvangsarbejde. 

Direktøren for Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, har tidligere klart afvist, at der har været tale om menneskehandel. 

Ulovlig indkvartering

Med i sagskomplekset er også en anmeldelse fra Aabenraa Kommune, der i begyndelsen af januar 2019 meldte Kurt Beier Transport A/S til politiet for overtrædelse af byggeloven.

Det skyldes, at virksomheden havde lastbilchauffører boende i containere på dens erhvervsgrund i Padborg.

Efter mere end et års efterforskning afleverede Syd- og Sønderjyllands Politi i november sit materiale til anklagemyndigheden, der skal vurdere, om der skal rejses tiltale for menneskehandel eller ej.

- Anklagemyndigheden vurderer fortsat Kurt Beier-sagen juridisk, og vi venter, at den proces er bragt til ende i løbet af foråret. Der har været tale om en omfattende efterforskning, blandt andet efterforskningsskridt i udlandet. Og dermed er det også et omfattende materiale, som anklagemyndigheden skal vurdere i forbindelse med spørgsmålet om rejsning af tiltale, siger Jannie Dahl Nøhr, fungerende advokaturchef fra Anklagemyndigheden ved Syd- og Sønderjyllands Politi.

Forsinker polsk sag

Den danske sag forsinker en lignende sag mod Kurt Beier Transport A/S om menneskehandel i Polen. Det oplyser sagens anklager, Miłosz Ziółkowski, fra anklagemyndigheden i Szczecin til Fagbladet 3F.

Han oplyser, at sagen stadig er åben, og at den polske anklagemyndighed har modtaget en masse dokumenter fra dansk politi.

- Desværre er vidneudsagn ekskluderet, siger Miłosz Ziółkowski.

Ifølge den polske anklager vil han først modtage chaufførernes vidneudsagn, når dansk politi har afsluttet efterforskningen.