Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Aabenraa Kommune ønsker ikke flere slumlejre og har derfor ført tilsyn med overnatningsforholdene for chauffører hos 20 transportfirmaer i Padborg. Men Kurt Beier Transport, der er politianmeldt for ulovlig overnatning i stor stil, fik ikke tilsynsbesøg.

Flere af de filippinske chauffører overnattede på en beskidt skummadras i en kold lastbilanhænger i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg.

Kurt Beier Transport A/S, der er politianmeldt i en af de største sager i Danmark om ulovlig chaufførovernatning, gik fri af Aabenraa Kommunes tilsyn på området i efteråret, og det vækker kritik.

Kurt Beier Transport A/S havde i 2018 i en lang periode filippinske og srilankanske lastbilchauffører boende i containere i en slumlejr på virksomhedens område i Padborg.

Det var ulovligt, og firmaet blev i 2019 politianmeldt af Aabenraa Kommune.

Byrådsmedlem Jette Julius Kristiansen (DF) kritiserer, at Kurt Beier Transport gik fri af tilsynet i år.

- Firmaet skulle have været på listen over de 20 firmaer. Det var jo Kurt Beier Transport, der startede det hele med de forfærdelige forhold i slumlejren. Jeg vil gerne sikre mig, at firmaet har bragt orden i tingene, og det her var en mulighed for at tjekke dem, siger Jette Julius Kristiansen.

Beier-sagen er den direkte årsag til, at kommunen bruger 100.000 kroner om året på en skærpet jagt på transportvirksomheder i Padborg-området, der lader chauffører overnatte ulovligt. For eksempel i containere, telte eller lastbilførerhuse.

Vished om ordnede forhold 

Målet er at forhindre en gentagelse af slumlejr-skandalen hos Kurt Beier Transport  A/S, som Fagbladet 3F afslørede i oktober 2018.

Her kom det for dagens lys, at filippinske chauffører boede bag pigtråd i containere under kummerlige forhold og fik ned til 15 kroner i timen for lange arbejdsdage i lastbilerne.

Tilsynet er ført af et eksternt firma uden myndighed, men selve udvælgelsen af de 20 transportvirksomheder stod kommunens forvaltning for. Firmaerne blev udvalgt ud fra flere kriterier. Blandt andet, at de lå på større eller mindre pladser eventuelt med afskærmede arealer.

Medlem af byrådet for Socialdemokratiet Kim Brandt, der som formand for 3F Aabenraa i 2018 var helt tæt på slumlejrsagen, er også ude med kritik.

- Jeg havde selvfølgelig gerne set, at tilsynet også havde tjekket Kurt Beier Transport A/S, så vi kunne få vished for, om firmaet har forstået budskabet om ordnede forhold, siger Kim Brandt.

Kommune: Måske næste år

Det var Aabenraa Kommunes “Vækstudvalg for Land og By”, der sidste år besluttede, at der skulle føres skærpet tilsyn.

Formanden for udvalget, Philip Tietje (V), siger, at Kurt Beier Transport A/S måske kommer på listen næste år.

- Det har været vurderingen, at det ikke har været nødvendigt i år, fordi der har været nok opfølgende tilsyn, efter at sagen om Kurt Beier Transport kom frem i 2018, siger Philip Tietje og fortsætter:

- Vi ønsker ikke flere slumlejrsager, der også har ramt Padborgs renommé. Vi gør, hvad vi kan, for vi vil gerne beskytte alle de hæderlige firmaer og sikre, at der er fair konkurrence, siger Philip Tietje.

Han kan ikke umiddelbart huske, hvornår der sidst har været tilsyn hos Kurt Beier Transport, og henviser til kommunens forvaltning.

Her forklarer byggesagsbehandler Christian Knudsen, der har været med til at udvælge de 20 virksomheder, hvorfor Kurt Beier Transport blev sprunget over.

- Vi har besøgt Kurt Beier Transport flere gange tidligere i forbindelse med flere byggesager, hvor bygningerne blev gennemgået. Derfor vurderede vi, at der ikke var behov for at genbesøge firmaet i denne omgang, siger han.

Sagen om den ulovlige indkvartering af chauffører i slumlejren er del af en større straffesag mod Kurt Beier Transport A/S, der i den del af sagen er tiltalt for brud på byggeloven og bygningsreglementet.

Den tungeste tiltale i sagskomplekset er “åger af særligt grov beskaffenhed”, som kan give op til seks års fængsel. Her er der rejst tiltale mod Karsten Beier og flere chefer i firmaet.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra direktør i Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier.