Gå til hovedindhold

Beier-selskabet HBT er blevet stævnet af en filippinsk chauffør, der blev fyret, efter at 22 filippinske chauffører bad om mere end cirka 7.900 kroner i månedsløn.

- Jeg vil have retfærdighed, siger den filippinske lastbilchauffør Peter Senovilla.
Kåre Viemose

En fyreseddel. Det endte det i juli 2018 med for lastbilchauffør Peter Senovilla, efter at han havde bedt om lønforhøjelse sammen med 21 andre filippinske chauffører.

50-årige Peter Senovilla har kørt lastbil i Europa med udgangspunkt fra en containerlejr hos den danske vognmandsvirksomhed Kurt Beier Transport i Padborg. Chaufføren var ansat i det polske Beier-selskab HBT Internationale Transporte.

De 22 filippinere sendte et brev til deres arbejdsgiver, hvor de bad om at få en højere løn end de 1.060 euro om måneden - eller cirka 7.900 kroner - som de tjente. Samtidig gjorde chaufførerne opmærksom på, at andre filippinske chauffører i Europa tjente mellem 1.500 og 2.000 euro om måneden.   

- Vores danske chef Dennis Christiansen blev meget sur på os filippinske chauffører. Jeg blev fyret. Han mente, at jeg var ansvarlig for brevet og leder af gruppen, siger Peter Senovilla, da Fagbladet 3F møder ham i Filippinerne.

- Min familie blev meget kede af det, da jeg blev fyret. Jeg var eneforsørger. Nogle af mine børn græd. Jeg fik ikke en flybillet hjem. Det var meget umenneskeligt, siger han.

Kræver godtgørelse

I efteråret rejste Peter Senovilla en sag mod HBT Internationale Transporte og agenturet United Primover ved den filippinske arbejdsret. Chaufføren mener, at han er blevet ulovligt fyret - og kræver, hvad der svarer til i alt cirka 205.000 kroner i manglende løn samt godtgørelse.

- Jeg vil have retfærdighed. Jeg betaler min bror de penge, jeg har lånt, hvis jeg vinder sagen. Hvis jeg ikke vinder sagen, får han ikke sine penge. Jeg beder til Gud om, at jeg vinder sagen. Det samme gør min hustru og børn, siger Peter Senovilla.

Lastbilchaufføren fortæller, at han indtil for få år siden kørte i lastbil i Filippinerne. Han tjente 4.000 pesos om ugen, hvilket svarer til cirka 500 kroner.

- Det var ikke godt nok for vores familie. Mine børns uddannelse skulle betales, siger Peter Senovilla.

Chaufføren og hans hustru har fire børn i alderen 17-24 år. 

Derfor tog han til Mellemøsten, hvor han som lastbilchauffør kunne tjene flere penge end i Filippinerne. Efter to år i Saudi-Arabien og Qatar fik han mulighed for at stige yderligere i løn - gennem et chaufførjob i Europa.

Accepterede boligforhold

I august 2017 blev han hyret af HBT Internationale Transporte på en toårig kontrakt. Han fik jobbet via det filippinske agentur United Primover. Det kostede ham i alt 16.500 pesos - cirka 2.050 kroner - at få jobbet, fortæller han. 5.000 pesos til United Primover, 10.000 for papirarbejde og 1.500 for medicinsk undersøgelse og transport.

Alle pengene lånte chaufføren af sin bror, fordi han ikke selv havde dem.

10. september 2017 kørte Peter Senovilla sammen med 15 andre filippinske chauffører hos HBT International Transporte til Padborg, hvor de blev indlogeret i containere på det danske vognmandsfirmas grund. Han fortæller, at de boede otte personer i én container, og at der var fire containere i lejren.

- Det var ikke en god standard. Men jeg ville ofre mig. Jeg ville acceptere boligforholdene på grund af lønnen, siger Tom Senovilla.

Chaufføren oplyser, at han typisk var på arbejde i 18-19 timer ad gangen, og at han kørte i halvdelen af tiden.   

- Der var ikke gode forhold hos Kurt Beier. De behandlede os umenneskeligt. De råbte ad mig i telefonen, mens jeg kørte lastbil, siger han. 

HBT: Ville starte oprør

Brev fra 22 filippinske chauffører til HBT.
Brev fra 22 filippinske chauffører til HBT.

Fagbladet 3F har bedt om kommentarer til forholdene, fyringen og retssagen fra den danske rekrutteringsmanager hos HBT Internationale Transporte, Dennis Christiansen. Men han har “ingen kommentarer”, oplyser han.

Fagbladet 3F er dog kommet i besiddelse af et brev i sagen fra Dennis Christiansen til den filippinske ambassade i Polen. Her skriver den danske chef blandt andet:

“Chaufføren Mr. Senovilla forsøgte at starte et oprør i vores firma, selvom han har en kontrakt, som er blevet godkendt af den filippinske, oversøiske arbejdsadministration. Han forsøgte at kræve højere løn.”

Dennis Christiansen skriver også i brevet, at han mener, at Peter Senovilla er mentalt ustabil.    

Fagbladet 3F har også forsøgt at få kommentarer fra United Primover, men ledelsen hos det filippinske agentur har afvist at lade sig interviewe. Det fremgår af dokumenter i retssagen, at United Primover afviser chaufførens anklage om, at han er blevet ulovligt fyret.

Økonomiske problemer    

Chaufføren fortæller, at han nu tjener 400-500 pesos om dagen ved at transportere folk rundt på motorcykel i Filippinerne. Det svarer til cirka 50-62 kroner.

- Vi har økonomiske problemer i familien. Det er kun mig, der har et job, siger Peter Senovilla.

Han forventer, at der kan gå op til to år, inden retssagen er endeligt afgjort.