Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Når bankkunders gæld bliver solgt videre til andre firmaer, så mister kunderne mulighed for at få deres sag behandlet i Det finansielle ankenævn.

Nordea har sendt mange kunders gæld til Norge, og så forsvinder en mulighed for at klage.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Nogle pengeinstitutter er begyndt at skille sig af med de kunder, de oplever som dårlige betalere. De sælger deres gæld videre til firmaer, som har specialiseret sig i inkassovirksomheder, men dermed risikerer kunderne at miste en del af deres retssikkerhed.

Det viser en afgørelse fra Det finansielle ankenævn, der handler om tidligere kunder hos Nordea. Banken har solgt deres gæld videre til et norsk firma, som efterfølgende havde hyret et norsk inkassobureau til at indkradse gæld hos de danske kunder.

Men dermed kan det danske ankenævn ikke længere behandle kundernes klager. Nævnet kan kun se på sager fra pengeinstitutter eller andre firmaer, der ejet af et pengeinstitut, som er etableret i Danmark.

- Det kan gøre det mere utrygt for forbrugerne, siger Jørn Ravn, der sidder i Det finansielle ankenævn som repræsentant for Forbrugerrådet Tænk.

To salg af gæld

Nordea oplyser i en mail til Fagbladet 3F, at de ikke kan stille op til interview. Men banken bekræfter, at den i to omgange har solgt “misligholdt gæld”.

- Kunderne beholder de samme rettigheder og forpligtelser i forhold til gælden, skriver presseafdelingen i Nordea.

Ifølge Berlingske har Nordea solgt 12.000 sager til det norske firma. Kunderne skyldte angiveligt tilsammen 2,9 milliarder kroner. Men nordmændene har kun betalt 300 millioner kroner. Fortjenesten til det norske selskab kommer, hvis de kan inddrive mere end 300 millioner.

Finanstilsynet gør det nemmere for bankerne

Bankernes organisation, Finans Danmark, siger, at pengeinstitutter godt kan sælge gæld, uden at kunderne giver lov til det.

- Det må bare ikke forringe vilkårene for kunden, skriver juridisk direktør, Kjeld Gosvig-Jensen, i en mail til Fagbladet 3F. 

Finans Danmark peger på, at kunder kan klage til Finanstilsynet, hvis de mener, at salget af gæld er sket i strid med reglerne. Men kunderne kan ikke klage til Finanstilsynet over sagshåndteringen.

Finanstilsynet har tidligere været skeptisk over for bankers salg af gæld, blandt andet fordi der så videregives ellers fortrolige kundeoplysninger. Men i fjor ændrede tilsynet praksis og gjorde den slags transaktioner nemmere for pengeinstitutterne.

Klag til Rigspolitiet

Det finansielle ankenævn er en nem og billig klagemulighed, som nogle bankkunder nu fratages. Men Forbrugerombudsmanden siger dog, at kunderne ikke er helt på herrens mark, selvom ankenævnet sættes ud af spillet. 

- Hvis et inkassobureau bruger urimelige metoder til at inddrive gælden, så kan man klage til Rigspolitiet. Det er Rigspolitiet, der giver tilladelse til inkassofirmaer, og de kan også inddrage tilladelsen, siger chefkonsulent, Mai Robrahn Hansen, fra Forbrugerombudsmanden.

Minister drages ind i sagen

Erhvervsordfører for SF, Theresa Berg Andersen, undrer sig over, at Det finansielle ankenævn kan stækkes på den måde. 

Hun har derfor spurgt erhvervsminister Simon Kollerup (S), hvilke konsekvenser det kan have for økonomisk svage borgeres retsstilling. Ministeren har endnu ikke svaret.