Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Mercedeser på svenske nummerplader med asiatiske chauffører kører taxikørsel med asiatiske turister i København. Det presser branchen og koster danske chaufførjob. Vognmænd, chauffører og politikere vil have politiet til at gribe ind.

En svensk indregisteret Mercedes med asiatisk chauffør i København.
Privat

Svensk indregisterede Mercedeser med asiatiske chauffører bag rattet, der kører med asiatiske turister i København, er et voksende problem for taxibranchen.

Kørslen har stået på i flere år og har nået et omfang, hvor både vognmænd, chauffører og politikere vil have myndighederne på banen med politiaktioner.

- Det ligner en asiatisk udgave af Uber med ulovlig kørsel og unfair konkurrence, som koster omsætning for vognmændene. Det betyder også, at chauffører mister deres levebrød, siger Trine Wollenberg, vicedirektør for Dansk PersonTransport (DPT), der er en faglig brancheforening for bus- og taxivognmænd i Danmark.

Skal tages på fersk gerning

- Vores medlemmer oplever en stigning i antallet af biler. De kører fra lufthavnen, turistattraktioner, hoteller og krydstogtskibe. Det er regulær taxikørsel, som ikke må udføres i udenlandske biler uden tilladelse ifølge taxilovgivningen, siger Trine Wollenberg.

Hun opfordrer chauffører til at politianmelde, hver eneste gang de spotter en asiatisk pirattaxi.

Flere og flere ulovlige taxier

- Det kan synliggøre problemet, som kræver en stor indsats af myndighederne at få stoppet. Ligesom med Uber skal chaufførerne tages på fersk gerning, så det kræver gentagne politiaktioner, siger hun og fortsætter:

- Der kommer flere og flere asiatiske turister, og griber myndighederne ikke ind nu, får vi flere og flere ulovlige taxier i Københavnsområdet.

Hun påpeger, at chaufførerne kan stoppes med den eksisterende taxilovgivning.

- Loven er klar. Man skal have tilladelse til at køre taxikørsel. Bøderne er på op til 25.000 kroner første gang, man bliver taget i ulovlig taxikørsel. Det burde være noget, der kan mærkes. Vi presser hårdt på for at få politiet til at sætte ind. Det vil vi også meget gerne have politikerne til at bakke aktivt op om, siger hun.

S og DF: Politiet skal på banen

Det siger transportordfører i Socialdemokratiet, Rasmus Prehn, ja til.

- Ulovlig kørsel skal stoppes. Det er konkurrenceforvridende, underminerer den danske taxibranche og koster chaufførjob. Politiet må på banen med øget kontrol og tjekke bilerne, så vi ved, om de overtræder taxilovgivningen, og om der eventuelt er brug for en skrappere regulering, siger Rasmus Prehn.

Også transportordfører i Dansk Folkeparti, Kim Chrstiansen, bakker op.

- Det her er jo ren Uber om igen. Vi vil ikke have det svineri med pirattaxier, sorte penge og unfair konkurrence. De har hverken tilladelse til at køre taxi, taxikørekort eller taxameter i bilerne. Politiet skal tage det her alvorligt sammen med told og skat, siger han og fortsætter:

- Vi har lavet en lovgivning, der beskytter chaufførerne, og så er det den nemmeste sag af verden for politiet at stoppe de ulovlige taxier, som de får serveret på et sølvfad, siger han.

3F: Organiserede ulovligheder

 Bo Weye Hansen, der som faglig medarbejder ved 3F Københavns Chauffører har fulgt de asiatiske taxier gennem længere tid.

- Vi har spottet op imod 50 forskellige nummerplader på primært svenske udlejningsbiler ofte af typen Mercedes Viano eller Vito. Så omfanget er stort. Jeg er ikke i tvivl om, at den ulovlige kørsel er organiseret. Sandsynligvis via en app. Vi observerer ofte chauffører, der står og kigger ned i deres mobil, når de venter på passagerer i lufthavnen eller på hoteller, siger han og fortsætter:

- Det er heller ikke utænkeligt, at kørslen bliver arrangeret af kinesiske rejsebureauer. Under alle omstændigheder er det en politiopgave at få stoppet ulovlig taxikørsel.

Thomas Wiigh Larsen, formand for Taxiførere i Danmark (TiD), er ikke i tvivl.

- Det, der foregår, er 100 procent ulovlig taxikørsel. De tager især vores minibuskørsel i København og koster arbejdspladser. Det har foregået i flere år, siger Thomas Wiigh Larsen, der har en større fotodokumentation af asiatiske taxier på arbejde i København.

- Det skal stoppes. Vi er i forvejen presset som aldrig før i taxibranchen, siger han.

Fagbladet 3F arbejder på at få en kommentar fra Københavns Politi til blandt andet ønsket om øget politikontrol.