Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Maden til kabinepersonalet hos Wizz Air er under al kritik, afslører Fagbladet 3F. Personalet går sukkerkold, og det kan ramme sikkerheden ombord. Wizz Air svarer ikke på kritikken.

Det rosenrøde billede af Wizz Airs service til sine passagerer står i skærende kontrast til den mad, som selskabet spiste de ansatte af med.
FOTO: WIZZ AIR/PR

Muggen mad med orme. For lidt og for dårligt mad. Og et brud på loven.

Kabinepersonalet hos Wizz Air havde alt andet end lyst til at spise den mad, som flyselskabet servererede på de ofte lange vagter rundt mellem Europas store byer.

Tidligere stewardesse Daniela Stan klager over, at der simpelthen ikke var mad nok. Og den sporadiske mad var helt uspiselig:

- Den sandwich, vi kunne få, var ofte muggen eller med orme, husker hun.

En lang række ansatte, som Fagbladet 3F har talt med i Rumænien, fortæller uafhængigt af hinanden, hvordan deres mad var helt håbløs.

Våd og ulækker

Ifølge loven skal deres arbejdsgiver, det ungarske discountselskab Wizz Air, stille mad til rådighed for de ansatte, fordi det er meget bøvlet at tage madpakke med ombord på flyet. Det gjorde Wizz Air også. Men kvaliteten var under al kritik:

- Maden smagte forfærdeligt. Vi fik ofte en sandwich, der var våd og ulækker, som var umulig for os at spise. De skulle være friske. Men de blev ikke opbevaret ordentligt. De blev ikke frosset ned som maden til passagererne. Jeg så mange kolleger, som fik madforgiftning, husker steward Claudiu Bita. Han arbejdede i Wizz Air mellem 2012 og 2015.

Hans kollega Alexandra Bostina, der også arbejdede i kabinen hos Wizz Air, har har haft de samme oplevelser:

- Det skete ofte, at en kollega blev syg af maden, og jeg har også selv prøvet det. Jeg husker, at en af pigerne blev så dårlig, at hun slet ikke kom med ud at flyve fra Bukarest, supplerer hun.

Farlig cocktail

Den dårlige mad - kombineret med lange og skæve arbejdstider - resulterede i en farlig cocktail, husker Costache Lucian. Især én episode har sat sig i hukommelsen:

- Det var et natfly. Vi havde fløjet i 13-14 timer. Vi var som robotter - som maskiner. Efter så lang en flyvning er du helt fucked up. Du bliver så træt, siger Costache Lucian, der var ansat i Wizz Air 2007-2014.

På en af disse flyvninger glemte personalet af ren og skær udmattelse en helt standard procedure, som skal udføres hver gang et fly lander. Her skal man sikre, at nødsliskerne ikke åbner, når flyets døre åbnes. Men personalet var så udmattede, at de glemte det. Det resulterede i, at sliskerne foldede sig ud og blev pustet op, da de åbnede for døren til flyet.

Wizz Air har i en skriftlig kommentar til Fagbladet 3F afvist at forholde sig til det konkrete kritik af flymaden fra de ansatte. Til gengæld lovpriser selskabet sig selv i generelle vendinger. Læs svaret her.