Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Forbrugere kan fortsat forvente lange leveringstider og forhøjede priser, da shippingmarkedet er forstyrret.

Mandag har shippingselskabet Mærsk endnu engang opjusteret sit forventede driftsresultat for 2021 til mellem 14 og 15,5 milliarder dollar. Det svarer til mellem 87,6 og 97 milliarder kroner. (Arkivfoto)
Foto: Brandon Bell/AFP

Lange leveringstider, høje fragtpriser og en fortsat høj indtjening for Mærsk kommer til at fortsætte et godt stykke tid endnu.

Det siger Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker hos Sydbank, efter at Mærsk mandag har opjusteret sine forventninger til driftsresultatet i 2021.

- I lyset af de her særlige markedsomstændigheder med kaotiske forsyningskæder og meget høje fragtrater, så kommer opjusteringen ikke som den store overraskelse, siger han med henvisning til blandt andet coronapandemien.

Mærsk har opjusteret sit forventede driftsoverskud i 2021 til mellem 14 og 15,5 milliarder dollar, skriver rederiet i en meddelelse til fondsbørsen. Det svarer til mellem 87,6 og 97 milliarder kroner.

Før opjusteringen ventede Mærsk et driftsoverskud på 9 til 11 milliarder dollar - eller mellem 56,3 og 68,8 milliarder kroner.

Shippingindustrien har siden coronapandemiens start været ramt af flere forstyrrelser, der har givet stigende priser på at få fragtet varer rundt på verdenshavene. Det giver flere penge til Mærsk.

Både stigende efterspørgsel under coronapandemien, mangel på containere og en blokade af Suez-kanalen har givet forhøjede priser, som shippingselskaberne har kunnet nyde godt af.

I løbet af sommeren har der også været coronaudbrud i kinesiske havne, der har forsinket forsendelser yderligere.

- Det betyder, at man er nødt til at aflyse flere ruter, og flere kunder må vente i længere tid på deres varer. Men indtjeningsmæssigt har det en positiv indvirkning, siger Mikkel Emil Jensen.

Mærsk har dog - i modsætning til sine konkurrenter - været mere tilbageholdende med at opkræve forhøjede gebyrer for at opretholde et godt forhold til kunderne, forklarer Mikkel Emil Jensen.

- De er positivt påvirket af det i markant grad, men nok ikke i samme grad som hos konkurrenterne, og det skyldes, at man i højere grad vil varetage relationerne til sine kunder.

Tendensen kommer til at fortsætte året ud, siger analytikeren.

- Der er bred enighed om, at det kommer til at vare gennem hele 2021, formentlig frem til det kinesiske nytår i 2022, som er i februar næste år. Efter det bliver det mere usikkert.

/ritzau/