Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Både SF og Enhedslisten vil have transportministeren til at redegøre for, hvorfor Vejdirektoratet ikke har tjekket italienske brobyggeres økonomi, før de blev tildelt kontrakten på Storstrømsbroen.

De to transportordførere for SF og Enhedslisten, Karsten Hønge og Henning Hyllested, vil have italiensk firma ud af Storstrømsbroens kontrakt.
FOTO: Keld Navntoft og Sara Gangsted/Scanpix

- Det lyder jo fuldstændig håbløst. Er det virkelig rigtigt?

Sådan lyder det vantro fra transportordfører Karsten Hønge fra SF, da han hører, at Vejdirektoratet ikke har tjekket økonomien hos firmaerne bag Storstrømsbro-konsortiet, før de tildelte dem kontrakten på at bygge broen for 2,1 milliarder kroner.

Det eneste, Vejdirektoratet gjorde, før de udpegede de italienske selskaber som vindere af Storstrømsbroen, var at bede dem om at bevise, at de havde en omsætning på over fem milliarder kroner i tre udvalgte regnskabsår.

Men ifølge en revisionsekspert er det meget risikabelt alene at bedømme et firmas økonomiske styrke på omsætning, da det ikke siger noget om firmaets gæld, pengebeholdning og evne til at betale sine regninger.

SF’s transportordfører er helt enig.

- Det er jo derfor, man har en prækvalifikation. Det er netop for at tjekke den slags. At de kun har forholdt sig til omsætningen er jo slet, slet ikke nok, siger Karsten Hønge til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo: Skyldte 100 millioner kroner

- Jeg er helt paf og overrasket over, at man ikke som en selvfølgelighed ser på hele det økonomiske billede hos de her italienske firmaer. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi kunne forestille mig, at de bare sprang det over. Man skal jo undersøge andre forhold end bare omsætningen, det er indlysende, siger han.

EL: Amatøragtigt

Samme reaktion kommer fra Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested. 

- Det er amatøragtigt. Det må jeg sige. 

Henning Hyllested begynder at tvivle på, om Vejdirektoratet er deres ansvar værdig til at bestyre store milliardkontrakter som på Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere har længe kæmpet med dårlig økonomi

- Der har længe været en forståelse af, at Vejdirektoratet har styr på det. De har bygget motorveje, der er blevet billigere og hurtigere færdig end forventet. Men der er al mulig grund til at være utryg lige nu. Det kan godt være, at Vejdirektoratet kan tegne og anlægge veje og broer selv. Men når de skal have andre til at gøre arbejdet for sig, så har de tydeligvis ikke kompetence til at agere som bygherre, siger han.

Minister skal forklare manglende økonomitjek

Underskrifterne på kontrakten om Storstrømsbroen skulle have været sat allerede i december, men er siden blevet udskudt ad to omgange.

Første gang for at undersøge sager om korruption mod to af de tre italienske firmaer, og senest, da det stod klart, at et af firmaerne er truet af konkurs.

De økonomiske problemer, som et af bro-entreprenørerne står overfor, blev opdaget af Kammeradvokaten og ikke af Vejdirektoratet selv.

Det får nu begge ordførere til at bede ministeren om at redegøre for, hvordan det kan være, at Vejdirektoratet ikke har tjekket de italienske entreprenørers økonomi mere grundigt tidligere.

- Det her bliver et tema på et møde med ministeren, det kan jeg godt love for, siger Karsten Hønge og får støtte fra Henning Hyllested:

- Jeg vil straks sende et spørgsmål til ministeren, hvor jeg beder ham om at forklare, hvordan det kan lade sig gøre, at Vejdirektoratet ikke undersøger den slags, siger Enhedslistens transportordfører.

DF: Skal have undersøgelse først

Hos Dansk Folkeparti vil transportordfører Kim Christiansen ikke forholde sig til, om Vejdirektoratet burde have undersøgt økonomien hos sine entreprenører, inden de gav dem en kontrakt til 2,1 milliarder kroner.

- Vi har allerede gang i en større undersøgelse af, om de her firmaer har økonomien til at løfte opgaven med at bygge Storstrømsbroen - også selvom ét af dem skulle gå konkurs. Så må vi se, hvordan det ender først.

LÆS OGSÅ: Konkurs efter møde med italiensk entreprenør: Vi kunne ikke betale løn til vores ansatte

Han er ikke i tvivl om, at opgaven går til det italienske konsortium på trods af de mange problemer.

- Vi kan ikke annullere udbuddet, så meget ved vi. Men måske vi kan hælde et af firmaerne ud af tilbuddet, siger Kim Christiansen.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Ifølge planen skal den åbne for vej- og togtrafik i 2023.