Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Bank ville først ikke dække tab, men er nu dømt til det af ankenævn. Om kort tid indføres en ny ekstra sikkerhedsløsning.

Senere i år kommer der en ny yderligere sikkerhedsløsning ved handel på nettet. Kunderne skal ikke bare indtaste sms-kode, men også personlig kode.
Emil Helms / Scanpix

Er betalingskort nu så sikre, som bankerne prøver at sælge dem? Det er en mand kommet i tvivl om, efter at der forsvandt over 32.000 kroner fra hans kreditkort.

Tilsyneladende virkede alle sikkerhedsforanstaltninger. Trækket på kreditkortet er ifølge banken godkendt med en sms, der er sendt til mandens telefon.

Men han siger, at han aldrig har modtaget nogen sms. Nu har han også krav på at få alle de over 32.000 kroner dækket af banken. Det har Det finansielle ankenævn afgjort

- Den afgørelse kan få betydning for andre sager, vurderer seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk.

- Vi har efterhånden fået nogle rimeligt gode regler. Det er godt, at beskyttelsen tilgodeser forbrugerne i den situation, de står i – også i den aktuelle sag, siger Morten Bruun Pedersen.

Internetbutikken kendte ikke trækket

Manden reagerede hurtigt, da han opdagede, at der var forsvundet over 32.000 kroner fra hans kreditkort. Han kontaktede både banken og den forretning i England, hvor købet angiveligt skulle være sket.

Han sendte banken en kopi af sine sms-beskeder. Der fandtes ingen sms om at godkende købet.

Internetbutikken svarede, at de ikke kendte til transaktionen. De fortalte, at der også tidligere havde været tilfælde, hvor kriminelle udnyttede forretningens navn.

Sms-kode supplereres med personlig kode

Digitaliseringsdirektør Michael Busk-Jepsen fra bankernes organisation, Finans Danmark, ønsker ikke at kommentere den aktuelle sag. Men han siger, at kort-misbruget efterhånden ligger på et historisk lavt niveau.

Det bekræfter tal fra Nationalbanken.

- Om kort tid kommer der en ny sikkerhedsløsning til handel på nettet. Her vil sms-koden blive suppleret af en personlig kode. Den skal indtastes, når man handler på nettet, fortæller Michael Busk-Jepsen.

Stadig flere forsøg på at snyde

Mange af internetbetalingerne går gennem it-løsninger fra firmaet Nets. Her ser afdelingen for svig stadig flere eksempler på at snyde enkeltpersoner.

- Svindlerne forsøger først at opsnappe kortoplysningerne og bagefter prøver de at få fat i sms-koden. Folk bliver narret til at oplyse koden, fortæller pressechef Søren Winge fra Nets.

Han kender ikke den aktuelle sag fra ankenævnet. Nets har i dag ikke viden om sager om misbrug, hvor telefoner er blevet klonet eller hacket.

Kreative svindlere

Morten Bruun Pedersen oplever, at svindlerne bliver stadigt mere opfindsomme. Derfor kan ingen 100 procent udelukke, at de kan omgå sikkerhedssystemer.

- Men vi er nået så langt, at jeg mener, forbrugerne trygt kan handle på nettet. Desuden er der beskyttelse i reglerne, så forbrugerne ikke hæfter for misbrug.

- Her er det godt, at der var flertal i ankenævnet for, at manden i den aktuelle sag ikke skal betale. Det styrker trygheden, siger Morten Bruun Pedersen.

Banken vil ikke fortælle, om de retter ind

Manden var kunde i Bank Norwegian. Her ønsker man ikke at oplyse, om man retter sig efter afgørelsen fra ankenævnet og betaler pengene. Eller om kunden er nødt til at anlægge sag ved domstolene for at få de 32.000 kroner. Banker bestemmer selv, om de vil rette sig efter afgørelserne.

- Bankens stilling til sagen fremgår af referatet af sagen, skriver kommunikationschef Kai-Morten Terning i en mail til Fagbladet 3F.

Han tilføjer, at afgørelsen i ankenævnet var en flertalsafgørelse. Bankernes repræsentant i nævnet stemte imod. Han mente, at ankenævnet ikke kunne afgøre sagen, fordi der var behov for bevisførelse i form af vidneforklaringer.

Forbrugeren er holdt anonym i ankenævnets gennemgang af sagen.