Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ingen ferie om sommeren, totalt uforudsigelige vagtplaner og chikane fra ledelsen. Ungarske Wizz Air ekspanderer voldsomt i disse år. Kabinepersonalet betaler prisen.

Alexandra Bostina var så stresset over sit arbejde i Wizz Air, at dagene flød sammen i én stor grød. Vagtplanen for næste måned fik hun bare syv dage før første vagt.
FOTO: Petrut Calinescu

Der var tale om særdeles grove løjer, da stewardessen Alexandra Bostina arbejdede i det ungarske discountselskab Wizz Air:

 - Vi vidste først med meget kort varsel, hvornår vi skulle arbejde. Jeg kunne ikke planlægge ferie. Jeg kunne ikke se mine venner. Jeg havde intet socialt liv, husker Alexandra Bostina.

Hun er rumæner, i dag 32 år og arbejdede på Wizz Airs base i Bukarest fra 2011 til 2014. Fagbladet 3F mødte hende i Rumænien:

- Det var hårdt, da mine venner fik børn eller skulle giftes, og jeg ikke kunne fejre det med dem, fordi jeg skulle nå et fly (på arbejde, red.). Jeg glemte også min egen fødselsdag. Det gik først op for mig, da jeg fik et opkald fra min familie og mine venner, der ønskede mig tillykke.

 

En vagtplan for en ansat i Wizz Air viser otte fridage på en måned - men ikke én placeret i en weekend. Og vagterne ligger ofte på forskellige skæve tidspunkter
En vagtplan for en ansat i Wizz Air viser otte fridage på en måned - men ikke én placeret i en weekend. Og vagterne ligger ofte på forskellige skæve tidspunkter

 

Ofret alt

Som stewardesse i Wizz Air var Alexandra Bostina så stresset, at dagene flød sammen i én stor grød. Vagtplanen for næste måned fik hun bare syv dage før første vagt. Ofte oplevede hun, at planlagte fridage var blevet flyttet rundt. Det eneste ferie, hun kunne være sikker på, var i lavsæsonen om vinteren.

- Jeg har knoklet og givet alt til selskabet. Jeg har ofret mit personlige liv, min familie og mine venner for at leve op til ledelsens forventninger. Jeg smilte så meget, jeg kunne, fordi mit job var at gøre folk komfortable. Men på et tidspunkt kom bekymringerne, hvor jeg ikke længere kunne putte det pæne, falske smil på.

Ikke nok med at hun skulle vinke farvel til sit normale liv. Som Wizz Air-ansat var man også konstant i fare for at blive fyret, hvis man var besværlig:

- Vi fik hele tiden at vide, at hvert minut kunne vi miste vores job. Vi havde ingen sikkerhed. Ligegyldigt hvor hårdt du arbejdede, havde du stadig stress. Du vidste ikke, om du stadig havde dit job i morgen, siger Alexandra Bostina.

 

 

Wizz Air: Vi er fair og attraktive

Wizz Air vil ikke forholde sig til den konkrete kritik og ej heller stille op til mundtligt interview. I stedet har Fagbladet 3F modtaget en mere generel mail fra virksomhedens kommunikationschef Gabor Vasarhelyi:

“Det er valgfrit, om man vil arbejde hos Wizz. Vi er overbeviste om, at vores største styrke er vores højt motiverede, højt kvalificerede team af kolleger”.

“Wizz Air tror på en direkte og åben kommunikation mellem dets ansatte og ledelse”.

“Selskabet er dedikeret til at opretholde sin åbne virksomhedskultur og forblive en fair og attraktiv arbejdsgiver”.

Læs hele svaret fra Wizz Air her.