Gå til hovedindhold

Det filippinske agentur Primover, der har formidlet lastbilchauffører til Kurt Beier Transport, er blevet suspenderet af de filippinske myndigheder efter afsløringen af kummerlige forhold for filippinske chauffører i blandt andet en slumlejr i Padborg.

Det er fotos som disse fra Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg, der har fået de filippinske myndigheder til at suspendere det agentur, der leverede lastbilchaufførerne.
Privat

Rekrutteringsagenturet United Primover Enterprise Inc. i Manila må ikke længere rekruttere og formidle arbejdskraft til Europa efter afsløring af usle forhold for filippinske lastbilchauffører i Europa - blandt andet i det omstridte firma Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg.

Det er myndigheden Philippine Overseas Employment Administration - POEA - der har suspenderet United Primover Enterprise Inc. i Manila, der leverede lastbilchauffører til HBT Transport Internationale i Polen. Agenturet vil blive forhindret i yderligere rekruttering, indtil problemet er løst. 

HBT Internationale Transporte er 100 procent tilknyttet det danske moderselskab Hjerting Systeminvest ApS. Moderselskabet har blandt andet vognmandsvirksomheden Kurt Beier Transport A/S som datterselskab.

- POEA har suspenderet agenturet på grund af manglende overvågning af forholdene for deres udstationerede lastbilchauffører, siger POEA-administrator Bernard Olalia til The Manila Times.

Samarbejder om hjælp

POEA oplyser videre til Manila Times, at United Primover Enterprise Inc. blev suspenderet, fordi de ikke sikrede, at lastbilchaufførerne fik den løn på 1.060 euro, som er fastsat i deres kontrakter. Endelig lægger POEA ifølge Manila Times også vægt på, chaufførerne blev frataget forsikring og ikke havde anstændige boliger.

De filippinske myndigheder samarbejder nu med myndighederne i Danmark, Tyskland og Polen for at opretholde de filippinske lastbilchaufførers rettigheder.

Efter suspenderingen af Primeover har Fagbladet 3F forgæves forsøgt at få en kommentarer fra POEA og den filippinske ambassadør i Norden. Det har heller ikke været muligt at få en kommentar fra direktør i Kurt Beier Transport, Karsten Beier.

.

Her fremgår det, at selskabet er ”suspended”.
Her fremgår det, at selskabet er ”suspended”.

Fagbladet 3F afslørede sidst i oktober, hvordan op imod 200 filippinske chauffører, der kørte for Kurt Beier Transport, boede i en slumlejr  og arbejdede til 15 kroner i timen.

22 filippinske og fire srilankanske chauffører blev reddet ud af lejren og er nu under beskyttelse af Center Mod Menneskehandel.

Også i Tyskland er Kurt Beier-chauffører kommet i klemme, og i Holland efterforsker politiet - ligesom i Danmark - flere sager om mulig menneskehandel med filippinske chauffører.

Agentur lovede gode forhold

Den filippinske chauffør Jojit Cate var 14. september 2017 til møde med agenturet United Primover Enterprise i deres lokaler i Manila sammen med 60 andre interesserede. 

- Alt det, de lovede, lød godt. God løn og forsikring med garanteret lægehjælp. Vi så også fotos af fine murstenshuse, som vi skulle bo i. Jeg skulle arbejde som chauffør i Polen i to år og var meget spændt og glad, da jeg gik derfra, husker Jojit Cate.

Han blev imidlertid mødt af en slumlejr i Padborg, og han er blandt de 22 filippinske chauffører, der sidst i oktober blev reddet ud af slumlejren. Han opholder sig på en hemmelig adresse under beskyttelse af Center Mod Menneskehandel sammen med 25 andre chauffører.

Filippinernes kummerlige forhold har udviklet sig til at blive en stor sag i Filippinerne. På mandag 26. november holder det filippinske senat en høring om social dumping i Europa med udgangspunkt i Padborg-sagen.