Gå til hovedindhold

For at sikre forsyningssikkerheden suspenderes regler om miljøzoner, så lastbiler hurtigere kan få varer frem. Køre-hviletidsreglerne suspenderes også, så kørslen kan foregå i weekenderne.

Corona-virusset får nu Miljø- og Fødevareministeriet samt Transportministeriet til at ændre på lastbilers kørselsregler.

Der er dagligvarer nok, men Danmark skal holdes kørende, og supermarkederne skal have varer på hylderne, så ingen sulter, og det skal lastbilchaufførerne sørge for.

Derfor bliver reglerne om miljøzoner nu midlertidigt ophævet af Miljøministeriet for at sikre forsyningssikkerheden.

Der er i dag miljøzoner i København/Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense. Med miljøzonerne stilles der krav om, at de ældste dieseldrevne lastbiler og busser skal have et partikelfilter, for at de må køre i zonen.

Det krav har miljøminister Lea Wermelin (S) nu valgt midlertidigt at dispensere for.

Der er dagligvarer nok

- Det er vigtigt at slå fast, at der er dagligvarer nok. Men i den her særlige situation skal vi gøre det så nemt som muligt at få varerne ud i butikkerne. Også om natten og i ydertimerne, siger miljøminister Lea Wermelin og fortsætter:

- Derfor har jeg valgt at dispensere fra reglerne i miljøzoner de næste 10 dage i første omgang, så erhvervslivet bedre kan få varerne fra lagre til butikker.

Se Miljø- og Fødevareministeriets oplysninger om suspendering af reglerne om miljøzoner her.

Kommuner kan begrænse vareudbringning

Kommunerne kan i dag begrænse tidsrummene for varelevering med henvisning til støjgener.

Derfor opfordrer transportministeren og miljøministeren kommunerne til at se på, om der lokalt er beslutninger, som kan begrænse leveringen af dagligvarer. 

- Hvis de enkelte kommuner har truffet beslutninger om deres vejes udnyttelse, der hindrer en hurtig og effektiv udbringning af varer, vil jeg opfordre kommunerne til midlertidigt at ophæve sådanne beslutninger, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Suspenderer køre-hviletid

På baggrund af den aktuelle situation med risiko for smittespredning af corona-virus tager Transportministeriet også initiativ til en række tiltag, der skal sikre mod flaskehalse i forsyningen af varer.

Ministeriet sætter blandt andet køre-hviletidsreglerne for chauffører ud af kraft i en periode på 10 dage, når det gælder det såkaldte weekendhvil. Initiativet betyder kort fortalt, at virksomhedernes chauffører lovligt vil kunne være bag rattet i længere tid.

- Generelt har vi en høj forsyningssikkerhed af føde- og dagligvarer i Danmark, og netop nu er mit indtryk, at der også på de centrale lagre er masser af varer. Men de seneste dages mange indkøb har skabt nogle flaskehalse ud til de enkelte butikker, siger Benny Engelbrecht og fortsætter:

- Derfor har jeg – med bred opbakning fra et flertal i Folketinget – besluttet at iværksætte nogle midlertidige tiltag. Der er tale om en midlertidig ændring, og jeg har tiltro til, at branchen håndterer det på en måde, der ikke går på kompromis med trafiksikkerheden, siger Benny Engelbrecht.

3F: Modtag chauffører med et smil

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, pointerer, at mange er sendt hjem.

- Men mange arbejder også i Danmark. Ikke mindst vores chauffører, der holder Danmark kørende og fragter varer frem til butikkerne, så lagerarbejdere og butiksansatte kan sørge for fyldte hylder, siger han og fortsætter:

- Det kan betyde lidt støj på uventede tidspunkter. Men jeg tror, de fleste møder lastbiler, varer og chauffører med et smil. Fordi hele familien Danmark naturligvis skal have mad, imens vi venter på, at corona-epidemien er ovre, siger Jan Villadsen.

Må køre i weekender

Transportministeriets midlertidige suspension af reglerne om køre-hviletid betyder ikke, at man kan køre lastbil i døgndrift, understreger Jan Villadsen:

- For reglerne om daglig køretid og reglerne om pauser gælder fortsat.