Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Både tjenere, kokke og elever kan nu ringe eller skrive på en ny hotline, der skal samle fortællinger fra virkeligheden ind og åbne politikernes øjne for sandheden om, hvad der foregår i restaurationsbranchen.

Har du været udsat for dårlige forhold som tjener, kok eller elev på en af landets restauranter? Så åbner der nu en ny hotline, hvor du kan fortælle dine historier anonymt og få hjælp.
Kennet Havgaard

Har du også oplevet, at din køkkenchef vil have dig til at arbejde “interessetimer”, men ikke selv har nogen interesse i at betale dig for dem?

Eller måske er du blevet tilsvinet, kaldt øgenavne og nedgjort så meget, at det har sat sig i dig og dine kollegaer?

Så har du nu chancen for at dele din historie anonymt, så den bliver registreret og kan bruges til at hjælpe dig og andre.

Det kan ske på en hotline, som 3F Privat Service, Hotel og Restauration nu åbner.

- Der foregår rigtig meget i denne her branche, som folk ikke ved noget om, og det skal frem, siger Tanja Fynbo, der er faglig sekretær i 3F København og har sin daglige gang på Hotel- og Restaurantskolen.

- Men der er mange, der ikke tør stå frem med navn og fortælle deres historier – så derfor skaber vi en mulighed for, at de kan fortælle, hvad de oplever, på en tryg måde, siger hun.

Beslutningen om at åbne en hotline kommer, efter Fagbladet 3F og TV 2 i de seneste dage har beskrevet, hvordan forholdene er på landets fineste restauranter for kokke og tjenere.

Her fortæller flere elever om, at de bliver skældt ud, underbetalt, udnyttet og arbejder så hårdt, at de går ned med stress og angst.

LÆS OGSÅ: Tvinges på job under sygdom: Elever kaster op af stress på Michelin-restaurant 

Men ifølge Tanja Fynbo er det ikke kun på toprestauranterne med de dyre priser og endnu dyrere vine, at forholdene for de ansatte flere steder skriger til himlen.

- Det foregår overalt i branchen, ikke kun på Michelin-restauranterne. Og det skal vi i fællesskab have ryddet op i, så det ikke bliver normalt at arbejde gratis, have interessetimer og blive behandlet dårligt, siger hun.

Her kan du ringe og skrive

På alle hverdage mellem klokken 9 og 12 kan man ringe til hotlinen på telefonnummeret 60 25 35 55.

Man kan også vælge at skrive sin historie til hotline@3f.dk.

Både på mail og telefon er det muligt at være fuldstændig anonym, hvis man ønsker det.

- Og man behøver ikke være medlem af en fagforening for at ringe. Alle kan ringe, siger Tanja Fynbo.

Skulle man have brug for hjælp med sin oplevelse, står de faglige sekretærer fra 3F klar til at hjælpe.

Elever i opråb: Vi vil behandles som mennesker

Det er den tidligere elev Caroline, der vil besvare telefonen.

Hun er en af de ni nuværende kokke-, tjener- og receptionistelever, som skrev et opråb i en kronik i Politiken i sidste uge.

Her beskrev de unge nogle af de samme udfordringer, som Fagbladet 3F og TV 2 har fortalt om i de seneste uger.

LÆS OGSÅ: Snyd med vagtplaner: Elever arbejder gratis på fine dining-restauranter 

Her fortæller de blandt andet om en elev på en af landets toprestauranter, der på 14 dage havde nul fridage, måtte spise mad fra skraldespanden, hvis han var sulten, og endte med at gå ned med stress og blive fyret fra sin læreplads.

- Vi fortjener i det mindste at blive behandlet som mennesker, skriver eleverne i kronikken.

Og ifølge Tanja Fynbo er succeskriteriet for hotlinen ikke at samle et bestemt antal sager eller høre fra et bestemt antal tjenere og kokke med horrible historier.

- Vores succeskriterie er, når vi kan bruge fortællingerne til at ændre på virkeligheden, som den er nu. Når vi begynder at høre fra folk, at vi har ændret noget i branchen, så har vi lykkedes. Det er vores succesmål, siger Tanja Fynbo.