Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I et udkast til et nyt kontanthjælpssystem fjernes udskældt 225-timers regel og kontanthjælpsloft. Til gengæld indføres særlige fritidstillæg øremærket børn og op til 6.000 børn skal løftes ud af reel fattigdom. Politikere skal nu forhandle om nye regler.

Løsningen er ifølge ekspertgruppen, der har set på en forbedring af kontanthjælpsreglerne siden 2019, at afskaffe en masse regler og gøre systemet langt mere simpelt.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Det bliver farvel til kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen og en masse af de andre rammer, som kontanthjælpen er blevet uddelt under i de seneste år.

Til gengæld skal børnene have mere – både til fritiden og til et godt liv.

Sådan lyder anbefalingen fra den såkaldte Ydelseskommission, der har haft til ansvar at se på en omfattende reform af kontanthjælpssystemet, som ifølge formand for kommissionen og professor ved VIVE, Torben Tranæs, er i stykker.

- Vi har tabt overblikket. Systemet er blevet komplekst og meget svært at forstå. Vi har 29 kontanthjælpslofter, og selv simple ændringer betyder, at myndighederne skal sende 5-10 breve til borgerne for at varsle de ændringer. Det svækker retssikkerheden, at man ikke kan overskue, hvad ens rettigheder er, sagde professoren i sin indledning.

Løsningen er ifølge ekspertgruppen, der har set på en forbedring af kontanthjælpsreglerne siden 2019, at afskaffe en masse regler og gøre systemet langt mere simpelt.

For fremtiden skal kontanthjælpssystemet groft sagt bestå af to dele:

En grundsats, som alle kan få. Og en forhøjet sats, som man kan gøre sig fortjent til – enten via uddannelse, arbejde eller anciennitet.

Dertil kommer en række forslag, der skal sikre, at forbedringerne i kontanthjælpssystemet først og fremmest går til børnene.

Flere børn skal løftes ud af fattigdom

Netop ønsket om at løfte børn ud af fattigdom, fylder meget i anbefalingerne fra Ydelseskommissionen.

Da Mette Frederiksens socialdemokratiske regering kom til magten, skete det på baggrund af det såkaldte “forståelsespapir”, der blev grundlaget for, at SF, Enhedslisten og Radikale valgte at støtte regeringen. 

Her fremstod bekæmpelse af ulighed og fattigdom blandt børn som centrale elementer.

Og det går igen i flere af Ydelseskommissionens centrale forslag.

Ud over de faste beløb i grundsats og forhøjet sats bliver alle forældre på kontanthjælp tildelt et fast børnetillæg på 3.550 kroner.

Samtidig indføres et såkaldt fritidstillæg på 450 kroner pr. barn pr. familie. Beløbet er skattefrit og skal øremærkes til at løfte fattige børns muligheder for at gå til fritidsaktiviteter, opleve kultur eller komme på ferie.

Ambitionen er, at selvom det her vil være familier, som vil leve med en indkomst i den lave ende, så kan børnene få et alminideligt fritidsliv som typiske børn, siger Torben Tranæs.

Konsekvensen er, at børnefamilierne får flere penge mellem hænderne, mens enlige og par uden børn vil miste penge i et system, der ellers har de samme økonomiske rammer som før Ydelseskommissionens forslag.

- Børn bliver mere lige i Danmark med nyt system

Ydelseskommissionen vurderer selv, at ændringerne i kontanthjælpssystemet vil flytte 4.000-6.000 danske børn ud af reel fattigdom og løfte endnu flere tættere på grænsen.

- Der bliver mere lighed blandt børn i kontanthjælpssystemet, men også blandt børn i Danmark generelt, siger formand for kommissionen, Torben Tranæs.

Og det bringer glæde hos 3F’s næstformand, Tina Christensen.

- Vi skal imødegå urimelig ulighed og fattigdom. Konsekvenserne er især alvorlige og uacceptable for de børn, som vokser op i fattige kår. Derfor skal vi som samfund hjælpe børnefamilier ud af fattigdom gennem en kombineret beskæftigelses- og socialpolitisk indsats, siger hun og påpeger, at løsningen bygger på gulerodsmetoder, ikke straf, som man tidligere har set i kontanthjælpssystemet.

- Løsningen på socialt udsatte familiers problemer er ikke, som vi tidligere har set, at forringe familiernes sociale ydelser og rettigheder, siger Tina Christensen.

- Målet må være at skabe muligheder for, at forældre gennem egen, aktiv indsats kan sikre deres børn et positivt børneliv med relationer til jævnaldrende og en opvækst og udvikling, som giver livsmuligheder.

Det bliver nu op til de politiske partier i Folketinget at diskutere og beslutte, hvordan fremtidens kontanthjælpssystem skal se ud – og om de vil lytte til anbefalingerne fra Ydelseskommissionen.

Indtil videre er flere politikere, som var med til at indgå “forståelsespapiret” positive over for dele af forslaget.

Både formand for SF, Pia Olsen Dyhr, og Enhedslistens beskæftigelsesordfører, Victoria Velasquez, udtrykker glæde over udkastet på Twitter: