Gå til hovedindhold

De gode tider lakker mod enden. Økonomien er på vej ned, og der er fyringer i vente. Op mod 25.000 jobs i fare, mange i 3F-brancher, mener flere økonomer.

Støberiet Vald. Birn i Holstebro havde for nylig en større fyringsrunde. Det var blandt andet ordrer fra Tyskland, som svigtede.
Niels Aage Skovbo

Siden Danmark kom ud af finanskrisens skygger, har vi vænnet os til gode tider: De seneste seks år er det gået ned med arbejdsløshed og op med beskæftigelsen.

Men nu tyder meget på, at økonomien er på vej ned igen. Og det kan føre til fyringer blandt 3F’erne.

For nylig fik vi en forsmag på, hvad der sagtens kan komme meget mere af fremover: Danmarks største jernstøberi, Vald. Birn, i Holstebro afskedigede 56 ansatte.

- Vi ser en generel nedgang og har haft fald i ordrer fra Tyskland og Sverige. Det måtte vi reagere på, siger Jens Axel Birn, der er CEO for Vald. Birn. 

Færre jobs fremover

Ifølge Erik Bjørsted, cheføkonom i AE, vil arbejdere i 3F-brancher være nogle af dem, som bliver først ramt af en kommende krise.

- Selvfølgelig vil 3F’erne kunne mærke det. Højkonjunkturen i byggeriet har toppet, og industrien har brug for færre ansatte, hvis væksten falder i udlandet, siger han.  

Ifølge en ny prognose fra AE kan en lavere vækst i udlandet betyde 10.400 færre jobs i 2020 og 24.400 færre i 2021. Af disse er langt de fleste i 3F-brancher som byggeri, industri og service.

Tysk industri lider

Det er ikke så mærkeligt, at det netop er Tyskland, som Vald. Birn mister ordrer til. Her er økonomien i krise. Og det er dårligt nyt, fordi landet er vores største eksportmarked med 13 procent af den samlede danske eksport. Samtidig er tysk økonomi den største i Europa, så når den går ned, påvirker den resten af kontinentet.

- Tysk industri har det svært for tiden; produktion og ordretilgang falder, industritilliden er raslet ned til det laveste niveau siden finanskrisen, og landet er på kanten af recession, siger Allan Sørensen, chefanalytiker hos DI.

Det skyldes i høj grad, at den tyske bilbranche er udfordret:  

- Den tyske bilindustri er så stor, at den påvirker hele det tyske erhvervsliv. Her kommer der for tiden nye krav om at skifte fra diesel til benzinbiler - og senere elbiler - hvilket gør, at branchen er i krise, fordi den ikke er forberedt på den omstilling, siger Poul Scheuer, tidligere ambassaderåd i Berlin og mangeårig iagttager af tysk politik og økonomi.

- Man kan mærke, at det sitrer. Spørgsmålet er, om dette her er indledningen til en egentlig recession. Der er mørke skyer og mange, som holder vejret for tiden, siger Poul Scheuer.

Brexit og handelskrig truer

To andre faktorer bliver af økonomer og eksperter fremhævet i forhold til, om vi er på vej ind i en decideret krise.

Den ene er den ulmende handelskrig mellem USA og Kina. Her har præsident Trump flere gange raslet med sablen og truet med at indføre straftold.

Den anden er Brexit, hvor Storbritannien efter de seneste aftaler skal være ude af EU 31. oktober.

- Den globale usikkerhed og handelskrig kan spænde ben for væksten, siger Allan Sørensen.

Danmark godt rustet

I kølvandet på finanskrisen tilbage i 2008-2009 blev Danmark hårdt ramt. Arbejdsløsheden skød i vejret, boligpriser dykkede, og folk turde ikke bruge penge.

Så slemt bliver det dog ikke denne gang, skulle krisen komme, lyder det fra eksperterne.  

- Vi kan godt undgå en så stor nedtur. Boligmarkedet er ikke overophedet, og der er penge i statskassen til at holde hånden under økonomien. Det giver grund til lidt optimisme, siger Erik Bjørsted.