Gå til hovedindhold

Udenlandske bygningsarbejdere er ifølge 3F blevet underbetalt på Odense Letbane. Sindrig konstruktion bag byggeriet gør det sværere at forfølge social dumping, lyder kritikken - direktør afviser.

Odense Letbane kommer til at koste mere end tre milliarder kroner. Letbanen skulle have været klar til brug ved udgangen af 2020, men er blevet forsinket i adskillige måneder.
Odense Letbane

En sag om underbetaling på byggeriet af Odense Letbane får nu den lokale 3F-afdeling til at efterlyse handling fra Odense Kommune, der står bag milliardprojektet.

3F Bygningsarbejderne Fyn opdagede i efteråret, at det spanske firma Montajes Lesaca, der er en af underentreprenørerne på letbanen, stod bag underbetaling, og i november indgik fagforeningen så et forlig med det spanske firma om efterbetaling til syv ansatte.

- Vi sikrede 100.000 kroner i efterbetaling til medarbejderne, og firmaet fik en bod på 30.000 kroner, og det var bare for en periode på lidt over en måned, siger Lars Gregersen, der er faglig sekretær i 3F Bygningsarbejderne Fyn.

Problemet er imidlertid, at Montajes Lesaca har arbejdet på Odense Letbane i en meget længere periode og ifølge 3F underbetalt sine bygningsarbejdere hele vejen igennem.

Løndumping uden konsekvenser

Firmaet kom til Odense i april 2019, men tegnede først overenskomst i september – efter pres fra 3F – og dermed er der knap et halvt års løndumping, som fagforeningen ikke kan forfølge.

Montajes Lesaca har dog været omfattet af Odense Kommunes strenge arbejdsklausul om løn- og arbejdsvilkår i al den tid, de har arbejdet på letbanen, og det er derfor, at 3F Bygningsarbejderne Fyn kræver handling fra kommunen.

- Det her spanske firma er underlagt kommunens klausul, men det har ikke haft konsekvenser, at de i flere måneder har underbetalt deres medarbejdere. Odense Kommune bør tage ansvar og slå ned på underbetaling, så der bliver arbejdet på lige vilkår på letbanen. Ellers går det ud over de lokale danske håndværkere, som bliver konkurreret ned under gulvbrædderne, lyder det fra Lars Gregersen fra 3F Bygningsarbejderne Fyn.

Ifølge hans beregninger er 12-15 ansatte i Montajes Lesaca sammenlagt blevet snydt for op mod 700.000 kroner fra april til september sidste år.

Efterlader sig regning

Det er det spanske byggeselskab COMSA, der er hovedentreprenør på Odense Letbane, og det har taget flere andre spanske firmaer med sig til Fyn.

Montajes Lesaca har blandt andet arbejdet på et værksted og kontrolcenter til letbanen og rejste hjem til Spanien i oktober.

Men firmaet efterlader sig efter alt at dømme en større regning for underbetaling, som den lokale 3F-afdeling vil have Odense Kommune til at forfølge.

Selvom hele projektet er omfattet af Odense Kommunes arbejdsklausul, og kommunen har sin egen kontrolenhed til at håndhæve klausulen, er det dog ikke så ligetil at slå ned på underbetaling og social dumping på Odense Letbane.

Det er nemlig ikke Odense Kommune selv, der er ansvarlig bygherre på projektet. Den opgave er i stedet placeret hos selskabet Odense Letbane, som er 100 procent ejet af kommunen.

Amputeret kontrolenhed

Den sindrige konstruktion betyder, at kommunens kontrolenhed mod social dumping ikke selv kan rejse sager mod virksomheder, som underbetaler og snyder.

De er blot hyret ind som rådgivere for selskabet Odense Letbane, som drives som et rent professionelt selskab.

Både 3F Bygningsarbejderne Fyn og andre kritiske røster, som Fagbladet 3F har talt med, fremhæver, at den konstruktion er både langsommere og mindre effektiv, end hvis kommunens kontrolenhed havde frie hænder til selv at jagte social dumping.

Afviser kritik

Mogens Hagelskær, der er administrerende direktør i Odense Letbane, bekræfter at der er mistanke om underbetaling hos underentreprenøren Montajes Lesaca.

- Vi er i gang med at forhandle om de bagudrettede forhold, hvor firmaet har haft uorden i papirerne. Vi er meget klare omkring social dumping i vores kontrakter – vi vil simpelthen ikke acceptere, at der er underbetaling på vores arbejdspladser, siger han.

- Hvad siger du til kritikken af, at det tager jer for lang tid at slå ned på løndumping?

- Jeg tager ikke kritikken til mig, for vi har været meget aktive. Det er en kompliceret sag, og vi skal kende forholdene ned i detaljen, siger Mogens Hagelskær.

- Men det er endnu ikke lykkedes jer at skaffe penge til de medarbejdere, der er blevet snydt?

- Vi mener stadig, at det er uafklaret, om der reelt er sket en underbetaling. Vi har en fornemmelse af, at de er blevet snydt, men vi kan endnu ikke dokumentere det.

Har trukket bod

Mogens Hagelskær fortæller, at Odense Letbane allerede har trukket et beløb i kontrakten med hovedentreprenøren COMSA på grund af mistanken om løndumping hos deres underleverandør.

Han vil dog ikke sige mere om beløbet, end at det er “rigtig mange penge”, og han ved ikke, om boden er kommet nogen af de underbetalte medarbejdere til gode.

Lars Gregersen fra 3F Bygningsarbejderne Fyn er dog fortsat ikke imponeret over Odense Letbanes evne til at slå ned på underbetaling.

- Det nytter ikke meget, at de har trukket en bod og har dyre advokater til at sidde og forhandle i månedsvis – de spanske bygningsarbejdere er jo stadig blevet snydt for flere måneders løn. Med det forlig, vi i 3F har lavet, vil det være forholdsvis nemt at bruge de udregninger og rejse et krav mod firmaet, siger Lars Gregersen.

Fagbladet 3F har uden held forsøgt at få en kommentar fra Montajes Lesaca.

Den danske advokat for Montajes Lesaca har imidlertid henvendt sig til Fagbladet 3F og forklarer, at hele sagen beror på en misforståelse, og at firmaet har været i god tro.

Advokaten vil ikke citeres med navn, men forklarer videre, at Montajes Lesaca ikke anerkender at have underbetalt sine ansatte, selvom de har indgået et forlig om efterbetaling.