Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

3F har varslet ny, lovlig konflikt mod Vestjysk Busser i Aulum, efter at Arbejdsretten dømte den første konflikt ulovlig. Der er samtidig varslet sympatikonflikter fra en række andre fagforbund.

​Movia er gået grundigt til værks og har ved alle stikprøver indhentet dokumentation fra vognmændene. For eksempel ansættelseskontrakter og de seneste tre måneders lønsedler for samtlige chauffører.
FOTO: Sydtrafik

3F har varslet ny konflikt mod busfirmaet Vestjysk Busser, og samtidig bliver skruen strammet med varsel om sympatikonflikter fra en række andre fagforbund.

3F sendte tirsdag et anbefalet brev til Vestjysk Busser i Aulum med et nyt, lovligt konfliktvarsel med krav om overenskomst med 3F. Det sker i kølvandet på, at Arbejdsrettens i fredags fastslog, at 3F's første konflikt mod busfirmaet, der blev iværksat tidligere i år, var ulovlig. Den nye konflikt træder i kraft, når Vestjysk Busser har modtaget konfliktvarslet.

Baggrunden for konflikten er, at busfirmaet udfører arbejde inden for 3F Transportgruppes faglige område uden overenskomst med 3F.

3F mener, at direktøren og ejeren af Vestjysk Busser, Arnbjørn Fagraklett, underbetaler sine ansatte. Vestjysk Busser holder sig til, at firmaet er medlem af Kristelig Arbejdsgiverforening (KA) og omfattet af KA/Krifa-overenskomsten.

Busfirma afviser 3F

- Underbetaling rammer chaufførerne. Hovedskurken er KA, der har en overenskomst, hvor lønnen er så ringe, at chaufførerne ikke kan leve af den med en almindelig arbejdsuge. Timelønnen er omkring 20 kroner højere på 3F’s overenskomst, siger forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe, Allan Andersen.

Arnbjørn Fagraklett oplyser, at han ikke har været på sit kontor i dag og ikke har set det nye konfliktvarsel.

- Men vi vil fortsat ikke tegne overenskomst med 3F. Vi har været i KA siden 1999, og der bliver vi. Jeg synes, at det her er en hetz fra 3F og Allan Andersen, der er fuld af løgn. Han vil bare gerne have en sejr, før han går på pension, siger Arnbjørn Fagraklett, der i dag ikke har yderligere kommentarer til konfliktvarslet.

Den nye konflikt bliver langt mere omfattende end den første, idet den vil indeholde sympatikonflikter. Det betyder, at en række andre fagforbund heller ikke må udføre opgaver for Vestjysk Busser.

- For HK gælder det alt kontorpersonale. Hvis der er kontoropgaver i forbindelse med Vestjyske Bussers kørsel for Midttrafik og Sydtrafik, må kontoransatte i HK ikke udføre opgaverne. Metal vil lukke ned for alle værksteder, ligesom 3F vil indkalde benzin- og oliebranchen for at få lukket for forsyning af diesel og benzin, hvis der er en fælles tank, siger Allan Andersen.

Første konflikt dømt ulovlig

Andre konsekvenser af konflikten er, at jobcentrene ikke må henvise ledige til job hos busselskabet. Ligesom firmaet ikke må annoncere efter chauffører hos Jobportalen.

Den første konflikt blev iværksat i februar i år mod Vestjysk Busser og to underselskaber på samme adresser: Flexbusser og AJ Busser, der også har fået tilsendt det nye konfliktvarsel.

3F blev i Arbejdsretten 9. juni dømt for ikke at have indleveret en navneliste over de 3F-chauffører i firmaet, der var omfattet af strejke, før konflikten startede. Den fik Arnbjørn Fagraklett først efter konflikten startede.

I den kommende konflikt har Vestjysk Busser dermed allerede modtaget en navneliste over 3F-chauffører, og der trækkes ikke andre chauffører ud til strejke, end dem, der står på navnelisten, forklarer Allan Andersen.

- Dermed er den konflikt, vi lige har startet, fuldt lovlig. Vi giver selvfølgelig ikke op. Vi er sat i verden for at sørge for ordentlige og anstændige løn- og arbejdsvilkår, og dem har chaufførerne hos Vestjyske Busser ikke, siger han.