Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Efter lang tids forhandling får chaufførerne, der kører varer for Nemlig.com, nu ordnede forhold. Onlinesupermarkedet tegnede mandag overenskomst på transportområdet med 3F.

Formanden for 3F Transport, Jan Villadsen, og Nemlig.coms administrerende direktør, Stefan Plenge, er glade og stolte over den nye aftale.
Asger Havstein Eriksen

Tryghed om løn, pension og arbejdstid – alt det, der hører en overenskomst til – bliver nu virkelighed for chauffører, der kører dagligvarer ud for Danmarks største onlinesupermarked Nemlig.com.

3F Transport og Nemlig.com har mandag indgået overenskomst, og den blev præsenteret i onlinesupermarkedets hovedkvarter i Brøndby.

Det er en aftale, som glæder begge parter. 

- Det er en rigtig, rigtig god dag i dag, der også beviser, at det danske aftalesystem virker – uden politisk indblanding. Det vigtige for os er et arbejdsmarked, som også vores børn og børnebørn kan se sig selv i, og det har vi sikret med denne aftale, siger formand for 3F Transport Jan Villadsen.

Nu skal vi se fremad

Nemlig.coms administrerende direktør, Stefan Plenge, kalder det en historisk dag.

- Vi er stolte af at fortælle, at vi har indgået overenskomst med 3F. Det er ikke nogen hemmelighed, at Nemlig.com har haft noget modvind i pressen det sidste halvandet års tid. 3F gik også ind i sagen og kom med krasse udtalelser, men nu er det tid til at se fremad, siger han og fortsætter:

- Vi er kommet hinanden i møde og har lavet en samlet aftale, som passer til Nemlig.coms forretning. Ikke bare nu, men også i fremtiden. 

Sikrer klare rammer

Med overenskomsten får Nemlig.com nu mulighed for at ansætte sine egne chauffører. Aftalen sikrer klare rammer om løn, pension, betaling for overarbejde og arbejdsvilkår for Nemlig.coms egne chauffører.

Nu kommer der overenskomst og ordnede forhold på Nemlig.com .
Nu kommer der overenskomst og ordnede forhold på Nemlig.com .

Nemlig.com oplyser, at man i samarbejdsaftaler med eksterne leverandører gennemfører tilsvarende ændringer for dem, der allerede i dag er ansat hos de transportvirksomheder, Nemlig.com og moderselskabet Intervare samarbejder med.

Aftalen betyder også, at forbrugerne nu kan være sikre på, at deres varer fra Nemlig.com bliver leveret under ordnede forhold. Med aftalen er chaufførerne sikret ordentlig løn, arbejdsvilkår og rettigheder.

Gælder også eksterne leverandører

Det glæder Jan Villadsen sig over.

- Jeg er glad for, vi har kunnet nå hinanden med en overenskomst, der dækker de chauffører, Nemlig.com nu ansætter til kørsel med dagligvarer. Og at Nemlig.com samtidig har valgt at gennemføre tilsvarende ændringer i vilkår til de chauffører, der arbejder for underleverandørerne, siger han.

Han påpeger, at den nye overenskomst ikke blot er fremtidssikret i forhold til aftaler om løn, betaling for overarbejde, pension, barsel og løn under sygdom.

Den indeholder også rettigheder til uddannelse og økonomiske midler til at efteruddanne de chauffører, der bliver ansat hos Nemlig.com.

Pakker de røde faner ned 

De to frontfigurer har stået på hver sin side af bordet, siden konflikten om arbejdsforholdene på Nemlig.com startede i 2021.

Konflikten tog fart i kølvandet på afsløringer i Politiken og Fagbladet 3F af dårlige arbejdsforhold.

De ansatte fortalte den gang blandt andet om arbejdsuger på syv dage, 15 timer i døgnet, store bøder for at komme for sent og månedsvis uden fridage.

Lige siden har der jævnligt været store støttedemonstrationer for chauffører og lageransatte arrangeret af 3F’s Transportgruppe på udvalgte steder i København og Aarhus.

De røde faner foran Nemlig.com bliver pakket ned.
De røde faner foran Nemlig.com bliver pakket ned.

Siden 4. juni 2021 har man hver morgen foran Nemlig.com i Brøndby kunne se røde faner, hvor fagligt aktive, tillidsrepræsentanter og sympatisører kræver bedre arbejdsforhold.

Men nu bliver de røde faner pakket sammen i Brøndby og afløst af samarbejde.

Ser enormt potentiale

Nemlig.com er tæt på at være ene spiller på markedet, efter at de to største konkurrenter på dagligvarelevering, Føtex Hjemmelevering og Coop.dk Mad, begge har kastet håndklædet i ringen.

De lukker dagligvareleveringen ned i erkendelse af, at hjemmelevering for dem langtfra har været en guldrandet forretning.

Det seneste regnskab fra Nemlig.com er heller ikke specielt guldrandet.

Salget af agurker, sodavand og ris er faldet med 690 millioner kroner, og underskuddet lander på 155 millioner kroner hos onlinesupermarkedet Nemlig.com. 

Omsætningen er samtidig dykket med 690 millioner til 2,54 milliarder kroner i regnskabsåret, der løber fra 1. august 2021 til 31. juli 2022.

Men Stefan Plenge er optimist og ser gode muligheder for at udvide forretningen.

- Vi kigger ind i en fremtid, hvor vi ser et enormt stort potentiale for handel med dagligvarer på nettet. Vi tror på – med den fremtid vi kigger ind i og ikke mindst med den aftale, vi har lavet med 3F – at vi samlet set ender ud med et bedre fundament at stå på, siger Stefan Plenge.