Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

For første gang slog DM i Skills dørene op for gymnasieelever i et forsøg på at oplyse og rekruttere. Fagbladet 3F var med, da 3.C var på guidet tur rundt i erhvervsuddannelsernes verden.

Alle afgangseleverne fra Fredericia Gymnasium var fredag til GymnasieSkills for at blive klogere på erhvervsskolerne.
Michael Drost Hansen

Ti unge gymnasieelever står ude foran et mødelokale i Messe C. Der er en konstant høj summen, der til tider bliver overdøvet af høje fræsende lyde. De småsnakker og tripper lidt, da en kvindestemme tiltvinger sig deres opmærksomhed.

“Så hører alle lige efter. Vi starter med at gå hen til procesoperatørerne.”

De ti gymnasieelever begynder at gå igennem den kæmpestore hal A, som nu lige formentlig er Danmarks største værksted.

Det er fredag og klokken er lidt over 14. Normalt ville eleverne fra 3.C på det her tidspunkt have biologi eller matematik-undervisning og stirre weekendhungrende på uret. Men ikke i dag. I stedet er de til DM i Skills, hvor de skal rundt for at se og prøve kræfter med de forskellige erhvervsuddannelser. Sammen med alle de andre afgangselever på Fredericia Gymnasium og HF er de til arrangementet “GymnasieSkills”.

Det er første gang, at det bliver holdt, og det er et forsøg på at informere gymnasieeleverne om erhvervsuddannelserne og inspirere dem til at tage én selv efter studentereksamen. De startede eftermiddagen med inspirationsoplæg, og nu skal de i mindre grupper rundt og høre om forskellige fag.

Gymnasiet føltes mest rigtigt

Gymnasieeleverne er nu fremme ved standen med procesoperatørerne. De står og lytter til en faglærer, imens de kigger på procesoperatørerne, som er i gang.

En af eleverne er Anton Risbjerg på 19 år. Han fortæller, at det er spændende at være på Skills, og at han selv gik med overvejelsen om at vælge en erhvervsuddannelse, da han gik i folkeskole.

- Jeg havde tanken om at blive tømrer, og den kom, efter at jeg var i praktik i 9. klasse. Jeg valgte dog gymnasiet, da det føltes mest rigtigt.

I lære som blomsterbinder

Næste stop på rundturen er hos blomsterbinderne. Her skal eleverne selv i ilden.

- Så stiller I jer rundt om bordet og tager en lille buket. Og så følger I bare mine anvisninger, siger en kvindelig blomsterbinder til de unge.

Særligt en af eleverne har lidt sværere ved det end de andre. 19-årige Christian Lorey fremviser smilende sin buket. Blomsterne hænger, og buketten er gået fra hinanden

- Jeg tror aldrig, jeg bliver professionel, siger han jokende.

Christian Lorey fortæller, at det på en måde altid har ligget i kortene, at han skulle på gymnasiet.

- Jeg har aldrig været så teknisk anlagt. Jeg har altid bedre kunnet lide at læse bøger end at bruge mine hænder.

Han fortæller dog også, at der generelt var mere fokus på gymnasiet, da han gik i folkeskolen.

- Jeg føler ikke, at jeg ved så meget om erhvervsuddannelserne. Så derfor er det ret fedt at være til DM i Skills og få noget mere viden, siger Christian Lorey.

 Michael Drost Hansen
Christian Lorey og klassekammeraterne prøver kræfter med blomsterbinding. Foto: Michael Drost Hansen

Det sidste stop er ved frisørstanden. Her er en masse frisørelever i fuld gang med deres konkurrence, og parykker bliver omhyggeligt klippet og friseret. Fra højtalerne lyder det nu, at konkurrencen går ind i sin afgørende fase, og de unge kigger nysgerrigt med.

En udbredt fordom om erhvervsuddannede

Rundturen for gymnasieeleverne er så småt ved at være overstået. For 18-årige Luna Møller har dagen været en positiv overraskelse.

- Det er en god måde at få viden om erhvervsuddannelserne på. Jeg var slet ikke klar over, hvor mange muligheder der egentlig er.

Hun fortæller, at hun i sin tid valgte gymnasiet, fordi hun opfattede det som “det sikre valg”, og at hun i skolen oplevede fordomme om erhvervsuddannelserne.  

- Der var den her fordom om, at erhvervsuddannelserne kun var for de elever, der ikke klarede sig godt, fortæller Luna Møller og fortsætter:

- Jeg synes, det er noget pjat, og jeg tror heller ikke, at man nødvendigvis bliver opfattet som dum, men fordommen er der stadig.