Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Selv med feber og hoste leverer Omar mad til de ældre i København. Hvis han lader være, bliver han fyret, siger han.

Fagbladet 3F har talt med adskillige chauffører om vilkårene i Multi Trans, som blandt andet leverer mad for moderselskabet Det Danske Madhus. Chaufførerne siger, at de arbejder op mod 70 timer om ugen.
Linda Johansen

Egentlig er Omar syg og bør ligge hjemme under dynen, da Fagbladet 3F fanger ham på telefonen.

Men en chauffør hos Multi Trans holder ikke fri, selvom han hoster og har feber, forklarer han.

- Egentlig kan jeg godt have corona nu. Jeg har ikke ladet mig teste, siger Omar til Fagbladet 3F.

Han kører mad ud til ældre og svage borgere i blandt andet Københavns Kommune.

- Men det er sådan set ligegyldigt, om det er corona. Jeg kan ikke melde mig syg. Så fyrer firmaet mig med det samme, siger han.

70 timer om ugen

Omar kører med mad for firmaet Multi Trans. Men han er ikke ansat af firmaet. I stedet har selskabet hyret ham som såkaldt ‘underleverandør’, så han selv har ansvaret for at levere mad på ruten.

Og det er ikke kun ved sygdom, at Omar har svært at skaffe en fridag. Han fortæller, at han ikke får en betaling fra Multi-Trans, som gør det muligt for ham at hyre afløsere til weekend eller ferie.

- Jeg har ikke haft en fridag i næsten 300 dage, siger han.

Omar er en de adskillige chauffører, som Fagbladet 3F har talt med om vilkårene i firmaet. Han og de andre chauffører siger, at de arbejder op mod 70 timer om ugen.

- For at køre op mod ti timer i gennemsnit alle ugens syv dage får jeg en løn lige omkring 35.000 kroner før skat, siger han.

Aldrig fri

Selvom Omar erkender, at det ikke er en ‘sulteløn’, så synes han heller ikke, at det er godt betalt.

- Jeg har aldrig fri. Jeg ser ikke ret meget til min familie. Jeg synes, at de udnytter os, siger han.

Når Fagbladet 3F taler med Omar, afbrydes samtalerne ofte af venlige hilsener til de ældre borgere, som han afleverer maden til, mens han snakker i telefonens headset.

- Selv de ældre spørger flere gange om ugen, om jeg ikke snart skal holde fri. Jeg føler mig dum, for jeg har jo fri ikke, siger han.

Multi Trans: Ingen generelle problemer

Multi Trans har kontrakt med en række kommuner. Blandt andet Københavns Kommune, som betaler firmaet og moderselskabet, Det Danske Madhus, omkring 25 millioner om året for at fremstille og levere mad til borgerne i kommunen.

Multi Trans står for at levere mad til omkring 1.500 ældre og svage i København. Cirka halvdelen af de 1.500 borgere får leveret mad fra Det Danske Madhus. Den anden halvdel modtager mad fra kommunens eget køkken, Københavns Madservice.

I en mail til Fagbladet 3F skriver administrerende direktør i Multi Trans, Henrik Alifas Nielsen, at han ikke kan gå i detaljer om konkrete vilkår og forhold. Dog skriver han, at chaufførernes problemer er individuelle og ikke generelle for selskabet.

- Hvad angår kritik fra vognmænd, så har vi modtaget nogle anonyme e-mails. Vi kan ikke genkende deres kritik og har inviteret alle til møder, ligesom vi har holdt individuelle samtaler. Vi ser ikke en generel utilfredshed, men mere nogle individuelle oplevelser. Det tager vi alvorligt og drøfter, hvorvidt vi kan ændre på noget, der gør dagligdagen bedre, skriver Henrik Alifas Nielsen i en mail.

Omar er et opdigtet navn, da chaufføren frygter at miste sit arbejde, hvis ikke han udtaler sig anonymt til Fagbladet 3F. Redaktionen kender chaufførens fulde identitet.