Gå til hovedindhold

Det danske rederi DFDS har i dag fyret i alt 200 medarbejdere i Danmark, efter at passagertallet er faldet drastisk. Medarbejdere er chokerede, siger 3F, der havde håbet, at lønkompensation ville udsætte fyringer.

DFDS genoptog ruten mellem København og Oslo 25. juni med et nyt pitstop på vejen: Nu lægger færgen til i Frederikshavn undervejs.
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Buffetrestauranten er lukket. Det samme er natklubben og gourmetrestauranten.

Kort sagt ligner Oslo-færgerne langtfra sig selv, selvom de er begyndt at sejle igen.

Og i dag har DFDS meldt ud, at det danske rederi fyrer 200 medarbejdere i Danmark. Heraf fik 26 tjenere i formiddag et opkald med en opsigelse. Det fortæller faglig sekretær i 3F København Jannie Jørgensen:

- De er chokerede. Mange af dem har været der i flere år og havde håbet på, at de skulle være der, til de gik på pension, siger faglig sekretær i 3F København Jannie Jørgensen. Hun påpeger, at det er en helt særlig livsstil at arbejde 14 dage ude på færgerne og 14 dage hjemme, som tjenerne på færgerne gør.

- Så det kan godt være en hård overgang at komme ind på det almindelige arbejdsmarked igen, siger Jannie Jørgensen.

DFDS’ rute mellem Oslo og København startede op igen i torsdag, efter at færgerne måtte lægge til kaj som følge af covid-19. Færgerne har plads til cirka 1.800 passagerer, men sejler ifølge 3F’s oplysninger med 200-400 passagerer.

Siden rederiet måtte indstille ruten 12. marts, har medarbejderne været på lønkompensation. Det håbede 3F, at rederiet ville blive ved med, indtil ordningen udløber 29. august. 

Vil spare 250 millioner

Men det danske rederi vil spare en kvart milliard kroner i omkostninger og vil derfor skære 650 stillinger på alle rederiets europæiske ruter - heraf 200 i Danmark. Det oplyste rederiet mandag i en meddelelse til fondsbørsen ifølge Ritzau.

Men ifølge DFDS-direktør Torben Carlsen er selskabet styret uden om de største problemer i første omgang.

- Vores indledende tilpasning til covid-19 er kommet godt i mål, siger han i fondsbørsmeddelelsen ifølge Ritzau.

- Vi tager nu yderligere skridt for at sikre den langsigtede vækst og effektivitet. Samtidig fortsætter vi med at holde øje med nye muligheder, der kan opstå.

DFDS venter desuden stadig på grønt lys til at genoptage sin rute mellem Amsterdam i Holland og Newcastle i England.

Allerede i maj skruede rederiet ned for forventningerne til, hvor mange penge rederiet vil tjene i 2020, med to milliarder kroner.