Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Selv om rabatkuponer har været forbudt i Danmark, betyder en ny EU-dom, at vi fremover skal have saksen frem, når tilbudsaviserne dumper ind ad brevsprækken.

Der kan spares penge med rabatkuponer. Ikke bare på kaffe og rugbrød, men også på restauranter og ferieophold.

For hver gang du bruger for 100 kroner i supermarkedskæden, får du et klistermærke. Når du har 50 mærker og købt for 5.000 kroner, kan du ganske gratis få to vinglas. Eller du får 10 procent rabat på kaffen, hvis du har husket at klippe rabatkuponen ud af tilbudsavisen.

Sådan bliver virkeligheden for os forbrugere, efter at EU-domstolen har underkendt det 16 år gamle danske forbud mod rabatkuponer.

Allerede nu er rabatkuponer en realitet i Danmark. Hvis du køber bogen "Two for One", kan du nemlig boltre dig i hundredvis af rabatkuponer. Med en kupon i hånden kan du tage kæresten med og nøjes med at betale for f.eks. et måltid mad, en drink, et ophold i wellness-centeret osv.

Sværere at gennemskue priserne

Så fremover vil det ikke være nok at holde øje med tilbuddene i tilbudsaviserne og købe stort ind under udsalget. Ikke hvis vi vil have alle fordelene. Nu skal vi også til at bruge masser af tid på at klippe, gemme og sortere rabatkuponer.

- De forbrugere, som ikke vil bruge rabatkuponerne, fordi de ikke har tid eller ikke får tilbudsaviserne, de vil komme til at købe de samme varer dyrere, siger direktør Rasmus Kjeldahl, Forbrugerrådet.

Kun de, der klipper, vil få lavere priser. Og i det store og hele vil det betyde, at varerne bliver ekstra dyre og alt i alt vil blive fordyret med op til en milliard kroner.

Det bliver sværere for forbrugerne at sammenligne priser og gennemskue markedet, og vil forbrugerne ikke snyde sig selv, vil det være slut med at sige nej tak til reklamer, mener Forbrugerrådet.

Læs mere om Forbrugerrådets holdning til rabatkuponer her.

Delte meninger i erhvervslivet

Supermarkedskæderne er heller ikke begejstret. For rabatkuponer betyder masser af administration.

Derimod er producenter og leverandører begejstret. For med rabatkuponer bliver det lettere at nå udvalgte kunder.

Restauratører og hotelejere jubler. De er som sagt allerede i fuld gang med at udnytte fordelene ved rabatkuponer, så de kan lokke nye gæster til og styrke kundeloyaliteten.

Så måske vil vi få det ligesom i Sverige, hvor det er svært at undgå, at rabatkuponer bliver brugt som betalingsmiddel. Eller som i USA, hvor forbrugereksperter rådgiver i, hvordan forbrugerne får flest penge ud af rabatkuponerne.

Kuponerne må ikke vildlede

Rabatkuponerne skal leve op til markedsføringslovens bestemmelser om oplysningspligt, og de må heller ikke vildlede. Lige nu er Forbrugerstyrelsen i gang med at undersøge hvilke konkrete krav, der kan stilles til kuponerne.

Også Dansk Erhverv er på banen. Fødevare- og forbrugerpolitisk chef Lone Rasmussen, Dansk Erhverv, skriver:

- For at mindske risikoen for, at forbrugerne vildledes, er der en række forhold, der efter vores opfattelse bør fremgå af kuponerne. Det gælder eksempelvis, at gyldighedsperioden og værdien skal stå på kuponen, at det skal fremgå, hvor kuponen kan indløses, og at den ikke kan indløses alle steder. Ligeledes skal det fremgå, at detailhandlen ikke er forpligtet til at indløse kuponer, som producenterne har indrykket.