Øl er godt

Et glas vin eller en bajer til maden er godt for helbredet.
100%
Annonce
Der er nogenlunde ligeså mange kalorier i et glas rødvin som i en almindelig (læs: 33 cl.) flaskeøl. I de mere hårde, våde varer som vodka og whisky skal der i runde tal ganges med to, når energiindholdet skal beregnes pr. milliliter eller pr. gram.
Rød- og hvidvin indeholder antioxidanter, der styrker immunforsvaret og holder antallet af de destruktive frie radikaler i blodet i skak. På mineralsiden er det især et meget højt indhold af jod, men også jern, der bidrager til sundheden. Alkohol i begrænset mængde forebygger hjertekarsygdomme og åreforkalkning.
Får man et glas vin til maden hver dag, er der for kvinder ikke mange genstande tilbage at give den gas med ved festlige lejligheder.
Alkoholprocenten er væsentligt lavere i øl, hvilket i sig selv gør det lettere at nyde alkoholiske drikke dagligt uden at få for meget alkohol inden for vesten.
Det er især B-vitaminer og mineralet silicium, man får et lille skud af, når man nyder en øl. Dette spormineral har betydning for vores bindevæv, hud, hår og negle. Jeg vil driste mig til at sige, at en kost med meget kød og meget få grøntsager faktisk bør skylles ned med en bajer …