Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Det er vigtigt for din sundhed at sove godt og længe nok. Men kvaliteten af din søvn er i fare, hvis du slutter dagen af med søde sager. Det fortæller Vibeke Lund.

Det kan give en urolig nattesøvn, hvis man spiser søde sager, der får blodsukkeret til at stige og falde, lige inden sengetid.

Hurtige kulhydrater i form af småkager, sodavand og tørret frugt får dit blodsukker til at stige og falde som en islandsk gejser. Faldet i dit blodsukkerniveau kan give dig en urolig søvn eller vække dig midt om natten, fordi du føler, du både skal ud og tisse og spise. Og det er noget rod.

For mange af de vigtige kemiske processer i kroppen finder kun sted i mørke om natten, og først når kroppen har været i ro i timevis. Det er derfor vigtigt, at vi kommer igennem alle søvnens forskellige faser og ikke vågner og skal tilbage til start. Afbrydes vi i nattesøvnen, vil der være processer, der stopper og ikke går i gang igen før næste nat.

Afbrudt nattesøvn på grund af nattetisseri og nattespiseri betyder, at produktionen af hormoner, der blandt andet styrer vores naturlige appetitregulering, går i stå. Uden den rigtige mængde appetitregulerende hormoner i systemet, øges din risiko for at udvikle overvægt og fedme.

Nattetisseri kommer med alderen

Det er i forvejen op ad bakke at bevare den sunde udstråling og holde figuren jo ældre, man bliver, blandt andet fordi forbrændingen falder med alderen. Desuden hører det også til historien om de mest voksne af os at skulle på toilettet en eller flere gange i løbet af en nat.

Det bliver i det hele taget en hel anden udfordring at sove godt og længe, når man kommer op i årene, så derfor er det vigtigt ikke at gøre det sværere for os selv, end det behøver at være.

Fif der kan gavne din nattesøvn

  • Drik ikke for meget i timen inden sengetid.
  • Spis ikke søde sager et par timer inden sengetid, men gerne lidt god mad såsom en rugbrødsmad, en lille portion havregryn med mælk og lidt frisk frugt eller lidt skyr med fiberdrys/lidt mysli.
  • Gå ikke skrupsulten i seng, men spis ej heller store mængder mad lige inden sengetid - det kan give en urolig søvn, at fordøjelsen er i fuld gang.
  • Tænd ikke lys, men sørg for at vejen til toilettet kan gås i mørket.

Brevkassen: Tørret frugt

Kære Vibeke
Jeg giver dagligt mine børn mandler og tørret frugt med i madpakken. Den anden dag var der en lærer i min datters klasse, som udtrykte sin bekymring for at hun får for meget sukker. Har det noget på sig?
Hilsen Mette, Slagelse


Kære Mette
Tørret frugt kan være et godt, sundt alternativ til søde sager, men i begrænsede mængder. Tørret frugt er, som navnet antyder, drænet for vand, og sukkerindholdet er dermed steget betydeligt. Indholdet af vitaminer, mineraler og fibre forbliver i frugten. Måske kan du overveje at skifte noget af den tørrede frugt ud med frisk frugt, men du behøver ikke undgå det fuldstændig.