Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

En uformel omgangstone med daglige humoristiske indslag som for eksempel øgenavne øger produktionen og giver bedre arbejdsmiljø, siger erhvervspsykolog.

En sjov og uformel omgangstone giver god stemning på jobbet.

Kommunisten Lauritz Jensen og maleren Frede Hansen fra Matador blev begge kendt under øgenavnene "Røde" og "Fede", og der er noget om snakken, når man siger, at kært barn har mange navne. For øgenavne kan faktisk medvirke til at give et bedre sammenhold på jobbet, siger erhvervspsykolog Henrik Hopff.

Det eneste som er vigtigt at overveje er, at personen med øgenavnet også er med på den. Ellers kan det give bagslag i form af decideret mobning.

- At give kollegaer øgenavne kan sagtens være med til at binde folk sammen og gøre, at man passer på hinanden indenfor fællesskabet. Men det er kun frugtbart, hvis alle bliver indviet i den omgangstone, og et øgenavn er kun sjovt at have, hvis man selv er med, forklarer Henrik Hopff og påpeger, at øgenavne også kan gøre, at man bliver holdt uden for et kollegialt fællesskab.

- Det er væsentligt, at alle er enige om omgangstonen. Hvis den går hen og får en ubehagelig karakter, skal man kunne udrede problemet ved at tale om det i et fortroligt samråd.

Humor betaler sig

Henrik Hopff anbefaler, at man på arbejdspladsen har en dialog omkring, hvilken omgangstone man ønsker at have, når man arbejder. Men der er ingen tvivl om, at man kommer langt med humor.

- Det er vigtigt, at man kan give hinanden en omgang røg, og at omgangstonen er afslappet, fordi det blandt andet gør det nemmere for medarbejderen at kunne begå en fejl uden at blive hængt ud, forklarer erhvervspsykologen og fortsætter:

- Desuden er humor en god måde at håndtere stress på for eksempel ved fejl og forsinkelser. Her kan man let komme til at hakke på hinanden.

Henrik Hopff oplever, at flere virksomheder begynder at interessere sig for omgangstonen på arbejdspladsen, blandt andet fordi undersøgelser viser, at man simpelthen opnår større effektivitet med en afslappet og humoristisk omgangstone.

- Konsekvensen ved en dårlig omgangstone er jo, at medarbejderne rejser. Og selv om der er mange ledige på jobmarkedet, så tager det altså tid, før en ny medarbejder er lært op.

Sig fra

En af de væsentligste betingelser for, at omgangstonen på jobbet kan blive god, og man kan kalde kollegaen diverse ting med et smil på læben, er, at man opretter et konfliktråd, som både består af ledere og medarbejdere. Rådet skal sikre, at tonen er sober og alle har det godt med den. For det kan være svært at være den eneste, som klynker over at blive kaldt "Mini".

- Den enkelte medarbejder har et ansvar - også over for sine kollegaer. Derfor kan man godt tale på andres vegne for at gøre en situation bedre. Hvis man bare er passiv og holder sin mund, så er man jo også med til at påvirke tonen. Og det kan være svært for en enkelt person at rejse sig op og sige fra, fordi man hurtigt kan blive hånet og latterliggjort, forklarer Henrik Hopff.

- Derfor skal man hurtigst muligt forklare situationen til sin tillidsrepræsentant, som så kan tage det op med konflktrådet, som objektivt kan se på, hvad der er galt. Det er i den grad professionelt, at man tager sådanne problemer op, så man kan finde en løsning på problemet.

Dine oplevelser med øgenavne

Har du eller din kollega et sjovt øgenavn, eller har du oplevet episoder, hvor øgenavnet har været for meget?

Skriv en kommentar.