Brillefirmaet Louis Nielsen og en række andre firmaer kræver, at kunder skal betale på forhånd. Hvis du ikke kan undgå det, så brug et internationalt kreditkort.
Alle betaler forud for avisabonnement og forsikringer. Sådan har det været i mange år. Men nu er også detailbutikker begyndt at kræve penge på forhånd, for eksempel brilleforretningen Louis Nielsen.
Det kan være farligt at betale forud. Hvis forretningen krakker, kan pengene være tabt.
Derfor er det bedst at undgå forudbetaling. Men hvis det ikke kan lade sig gøre, så er den næstbedste løsning at betale med et MasterCard eller et andet internationalt kreditkort.
Dankort dur ikke i den sammenhæng. Det fungerer næsten på samme måde som kontantbetaling. Det gør et Visa/Dankort også, når det bruges i danske butikker.
Forudbetaling kan gå tabt i konkurs
Kunder henter ikke briller
Kommunikationschef Tino Pedersen fra Louis Nielsen siger, at hans virksomhed kræver forudbetaling, fordi de ellers risikerer, at mange aldrig henter bestilte briller. Det kan være helt op til 10 procent.
- De uafhentede briller skal andre kunder indirekte betale. Derfor holder vi priserne nede ved at kræve forudbetaling.
Hos Louis Poulsen kan kunder bruge alle gængse kreditkort.
Tiltro og sløseri
Tino Pedersen siger, at det også handler om at have tiltro til de virksomheder, der kræver forudbetaling. Han fortæller om Louis Nielsens "bundsolide" økonomi.
- Derfor har vi som sådan heller ikke brug for penge på forhånd. Men vi vil forhindre, at nogle bestilleres sløseri ikke går ud over andre.
Hvis sælger går konkurs