Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den estiske taxi-app Bolt vil forsøge at konkurrere på madlevering i Danmark. Firmaet har før været på vej ind på det danske marked, men smed håndklædet i ringen, efter at Uber blev dømt for pirattaxi-kørsel.

Bolt.eu / Press Photo

Den intense kamp om de danske take-away kunder ser ud til at blive endnu hårdere.

I løbet af sensommeren vil den estiske taxi-app Bolt lancere deres madleveringsplatform med egne madbude i Danmark.

Det erfarer Fagbladet 3F fra kilder i restaurationsbranchen.

Bolt er mest kendt for en Uber-lignende taxa-app, hvor kunder kan bestille en tur fra private chauffører, der kører i egen bil. Selskabet er til stede i 40 lande over hele verden og har angiveligt over halvanden million private chauffører tilknyttet. Bolt er også ifølge selskabets hjemmeside Europas største udbyder af el-løbehjul, som kan lejes på appen.

Under corona-krisen har Bolt valgt at satse massivt på det voksende marked for madlevering, og de har etableret sig i 50 nye byer det seneste år.

Selskabet er blev vurderet som Europas tredje hurtigst voksende virksomhed af Financial Times i 2020 – samme år hvor Wolt var nummer et. I december fik Bolt en kapitalindsprøjtning på en milliard kroner fra en række investorer.

Men det er ikke første gang, at folkene bag Bolt prøver at erobre det danske marked.

Taxify var på vej

Selskabet blev startet i 2013 under navnet Taxify. I 2016 planlagde de at indtage taxi-markedet i Aarhus med deres Uber-lignende app. Ambitionen var at skabe job til ‘tusindvis af arbejdsløse immigranter’, fortalte selskabets direktør, Martin Villig, til Fagbladet 3F.

- Vi vil overholde lovgivningen generelt. Og så håber jeg, at myndighederne ser os som en god social løsning og mulighed for at få tusindvis af immigranter uden arbejde i job, fortalte Martin Villig dengang.

Planerne om at rykke ind i Danmark blev aldrig til virkelighed. For efter at Landsretten slog fast, at Uber i praksis lavede pirattaxa-kørsel, opgav Taxify at indtage det danske marked med deres Uber-lignende model, hvor chaufførerne ikke er ansatte og derfor ikke skal have løn under sygdom, pension eller feriepenge. 

Nu ser det ud til, at firmaet forsøger at rykke ind på det meget konkurrenceprægede – men langt mindre regulerede – marked for madlevering. I øjeblikket konkurrerer særligt Wolt, Hungry og Just-Eat om kunderne. Her er det kun Just-Eat, der har tegnet overenskomst med 3F for deres bude, mens både Hungry og Wolt benytter sig af såkaldte ‘selvstændige kurérpartnere’.

Bolt: Vi undersøger mulighederne

Bolts nordiske pressechef, svenskeren David Mothander, vil ikke bekræfte, at Bolt allerede ved slutningen af sommeren vil åbne op i Danmark. 

Han skriver i en mail til Fagbladet 3F, at de i øjeblikket er i gang med at undersøge mulighederne for at komme ind på markedet.

- For bedre at forstå, om vi kan tilbyde en god løsning for alle dem, der er involveret i Bolts platform – kunder og partnere – har vi en ekstremt flittig tilgang til at undersøge markedet, inden vi tager beslutningen om at gå ind på det, skriver pressechefen, der lover at holde Fagbladet 3F underrettet, så snart der er ‘nyt om vores plan om at gå ind på det danske marked’.