Den estiske Uber-lignende taxi-app Taxify vil ikke fortælle, hvornår Taxify-bilerne kommer på gaden i Aarhus, men fastslår, at alle tilladelser er på plads. Det afviser taxibrancen. Aarhus Politi erklærer Taxify-kørsel ulovlig.
Den estiske Uber-lignende taxi-app Taxify er på vej til Aarhus. Men hvornår og med hvor mange biler er et åbent spørgsmål. Derimod ligger det fast, at politiet på forhånd har erklæret Taxify-kørsel for ulovligt. Dermed venter der Taxify-chaufførerne en varm velkomst på de aarhusianske veje.
Medejer af Taxify, estiske Martin Villig, vil ikke oplyse, hvornår kørselstjenesten kommer på gaden i Aarhus.
- Vi har ikke fastsat en dato endnu, men når vi er klar, offentliggør vi datoen. Vi snakker stadig med taxifirmaer og taxichauffører og er stadig i analyse- og forberedelsesfasen, siger han og vil ikke oplyse, om starten ligger lige om hjørnet, eller om det sker i år.
Vil ikke oplyse antal biler
Han vil heller ikke oplyse, hvor mange biler og chauffører Taxify har klar.
Politiet i Aarhus har annonceret, at de er klar til at skride ind over for Taxify, som de anser for at være ulovlig taxikørsel. Det forstår Martin Villig ikke.
- Hvorfor tror politiet, at vi kører ulovligt, når vi bruger taxichauffører med tilladelser? Taxify har alle de nødvendige tilladelser til at køre i Aarhus, siger han.
Lovgivningen kræver blandt andet, at Taxify-chaufførerne har kørekort til erhvervskørsel og er godkendt til erhvervsmæssig personbefordring. Ligesom bilen skal indregistreres til erhvervsmæssig personbefordring.
Endvidere kræver det en bevilling fra kommunen for at blive taxivognmand, og alle chauffører skal godkendes af kommunen for at få det lovpligtige førerbevis til taxi.
Taxibranchen dybt skeptisk
Bestyrelsesmedlem i Dansk Taxiråd, Region Midtjylland, Richard Motzfeldt, der også er formand for Aarhus Taxa, undrer sig over Taxifys udmelding om, at alle tilladelser skulle være på plads.
- Der har ikke været uddelt taxibevillinger i Aarhus i flere år, så jeg vil da rigtig gerne vide, hvad det er for tilladelser, Taxify snakker om, siger Richard Motzfeldt.
Han er ikke i tvivl om, at Taxify er en kopi af Uber, hvis kørsel 18. november blev dømt ulovlig i en landsretsdom, hvor en Uber-chauffør fik en bøde på 6.000 kroner for ulovlig taxikørsel.
- Vi er ikke bange for konkurrence og byder al konkurrence på fair og lige vilkår velkommen. Men det er desværre ikke tilfældet med Taxify, siger han.
Politiet: Taxify er ulovlig kørsel
Politiet er i venteposition, men klar til at slå ned på Taxify, hvis firmaet begynder at køre med passagerer i Aarhus, lyder det fra Martin Rasmussen, vicepolitiinspektør hos Østjyllands Politi.
- Vi anser Taxify-tjeneseten for at være ulovlig. Vi tager udgangspunkt i taxilovgivningen, og det er vores overbevisning, at de overtræder taxilovgivningen. Vi har fulgt Landsrettens stadfæstelse af Uber-dommen fra Københavns byret. Ud fra vores vurdering ligner Taxify og Uber hinanden, siger han.
Politiet vil notere chaufførerne, og så vil der efterfølgende ske en juridisk vurdering.
- Vi samarbejder med taxibranchen og har haft møder. De er velkomne til at anmelde taxify-chauffører, siger han og oplyser, at Taxify endnu ikke har henvendt sig til politiet.
- Men vi tager gerne en snak med Taxify, siger han.
3F: Taxify kan koste chauffører jobbet
Faglig sekretær Orla Aagaard 3F Aarhus Transport, Logistik og Byg oplyser, at der er lavet en aftale med politiet om at melde ind, når den første Taxify-bil bliver spottet på gaden i Aarhus.
- Vi er godt forberedt og har været hele vejen rundt hos blandt andet taxinævn, politikere, politiet og byens to taxiselskaber. Vi har også været på gaden tirsdag for at informere taxichaufførerne om situationen, siger han.
Chaufførerne er blandt andet blevet informeret om, at Aarhus Politi anser det for ulovlig piratkørsel at køre for Taxify, hvilket betyder bøde, hvis man bliver stoppet af politiet.
- Samtidig risikerer man som taxachauffør også at få inddraget førerkortet til taxakørsel med risiko for at miste jobbet, siger Orla Aagaard.