Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den nyudnævnte beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) vil have mindsket luftforureningen i Københavns Lufthavn, efter det er kommet frem, at udstødning fra flymotorer kan være kræftfremkaldende.

Det kan være farligt at arbejde som lufthavnsoperatør, viser nyt studie. Derfor vil beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) nu begrænse forureningen i lufthavnen.
Claus Bjørn Larsen/Ritzau Scanpix

Ansatte i Københavns Lufthavn skal ikke risikere deres helbred, når de går på arbejde.

Sådan lyder meldingen fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

For det kan være sundhedsskadeligt at arbejde som lufthavnsoperatør i Københavns Lufthavn. De ultrafine partikler fra flyenes motorer er farlige og kan være kræftfremkaldende. Det konkluderer et nyt studie fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Derfor vil beskæftigelsesministeren nu se på, hvordan forureningen fra flymotorer kan begrænses.

- Jeg ser på det med meget stor alvor. Der bliver i forvejen gjort meget, men der er grundlag for, at vi kan gøre endnu mere, siger Peter Hummelgaard.

Forskningen viser, at partikler fra flyenes motorer kan være sundhedsskadelige i stil med udstødningen fra dieselmotorer, som allerede er dokumenteret farlige.

Gennemgår udenlandsk forskning

Indtil videre har beskæftigelsesministeren bedt NFA om at gennemgå forskningen i udlandet, så den kan holdes op mod de nye resultater. 

Derudover har Peter Hummelgaard oplyst Arbejdstilsynet om, at de skal prioritere udstødningspartikler fra fly i deres viden om kræftfremkaldende stoffer.

Og endeligt er han i gang med at indkalde relevante parter til et møde efter sommerferien for at drøfte løsninger.

- Jeg vil gerne signalere til parterne i lufthavnen, at de har politisk opbakning, siger Peter Hummelgaard.

Han fortæller, at han ikke har nogen konkrete forslag til, hvordan forureningen skal begrænses, men at han afventer parternes input.

Arbejdet er allerede i gang

De senere år har et netværk af 3F, Dansk Metal, SAS, Københavns Lufthavn, NFA, VSL og andre parter arbejdet på at begrænse eksponeringen af de farlige partikler over for de ansatte i Københavns Lufthavn.

- Hvis vi konstaterer, at man allerede gør alle de rigtige ting, så er det fint. Men jeg vil gerne afdække, om der er noget, jeg som minister kan gøre, siger Peter Hummelgaard.

Det er ikke nyt, at beskæftigelsesministeren sætter fokus på arbejdsmiljøet for de ansatte i Københavns Lufthavn. I 2015 indkaldte han daværende beskæftigelseminister Troels Lund Poulsen (V) i samråd omkring partikelforureningen i lufthavnen.

3F glæder sig til samarbejdet

Hos Fagforbundet 3F, der organiserer lufthavnsoperatører, ser man frem til en konstruktiv dialog med ministeren.

- Vi er naturligvis glade for, at ministeren går ind i sagen, da vi kan bruge al den hjælp, vi kan få til at begrænse forureningen i lufthavnen, siger faglig sekretær i 3F Kastrup Lars Brogaard.

3F har tidligere været ude med et forslag om at nedbringe brugen af flyenes hjælpemotor, der hjælper med at opvarme og nedkøle flyene, når de holder på standpladsen.

Derudover mener 3F, at flyene bør bugseres væk med traktor fra standpladsen i stedet for at bruge egne motorer.

- Vi vil ikke stå i vejen for lufthavnens drift. Men vi vil udvikle den i en mere grøn og bæredygtig retning, siger Lars Brogaard.

12 lufthavnsarbejdere har tidligere fået anerkendt arbejdsskader, fordi jobbet i lufthavnen gav dem blærekræft.