Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

3F kritiserer Midt- og Sydtrafik for at acceptere alt for lave bud fra vognmændene til kørsel af blandt andet børn, ældre og syge. Professor: Lav løn og arbejdspres går ud over passagerernes sikkerhed.

Systemet med mange arbejdstimer og lav løn går ud over trafiksikkerheden med trætte chauffører, siger professor Henning Jørgensen, Aalborg Universitet, der gerne ser, at lovgivningen ændres.
FOTO: Midttrafik

Konkurrencen er hård, når der køres flextrafik. Vognmændene underbyder hinanden, og trafikselskaberne accepterer alt for lave bud. Taberne er chauffører, der arbejder mange timer til lav løn og passagerer, der kører med en dødtræt chauffør bag rattet. Sådan lyder kritikken fra 3F. 

I den seneste udbudsrunde har trafikselskaberne Midt- og Sydtrafik accepteret lave bud fra vognmandsfirmaer, der leverer offentlig flextrafik-kørsel. For eksempel transport af syge, ældre eller skolebørn. Vognmandsfirmaet SafeNcare står for det absolut laveste bud på 215 kroner i timen.

Et beløb der skal dække alle udgifter som bil, brændstof, pension, feriepenge, forsikring og løn til chaufføren.

Offentlig løndumping

- Trafikselskaberne accepterer alt for lave bud fra vognmændene, selvom trafikselskaberne udmærket godt ved, at de ikke kan dække vognmandens udgifter. Det er et simpelt regnestykke, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Allan Andersen.

Han pointerer, at det går ud over chaufførlønningerne og trafiksikkerheden med overtrætte chauffører.

- Chaufførerne skal køre uhyggeligt mange timer for en lav løn. De er ikke omfattet af køre og hviletidsbestemmelserne, og det betyder overtrætte chauffører, siger han.

Fagbladet 3F har snakket med en chauffør, der af frygt for at miste jobbet ønsker at være anonym.

Falder i søvn bag rattet

- Jeg er træt af at køre så mange timer, hvor jeg slider hårdt for en lav løn. Jeg har vagter fra klokken 7 til 23 op til tre dage i træk, hvor jeg kører det meste af tiden. Jeg har været tæt på at falde i søvn og har måtte nive mig i armen for at holde mig vågen.

Jeg er dæleme så bange for at falde i søvn, siger den 57årige chauffør, der overvejer at kvitte jobbet, inden det går galt.

- Jeg har nærmest ingen fritid og får ingen tillæg. Jeg er skuffet over mit firma, men den egentlige skurk er trafikselskaberne, der kun tænker på penge og accepterer uanstændigt lave bud, siger chaufføren.

Vognmandsfirma uden chauffører

Vognmandsfirmaet SafeNcare med kontorer i Nyborg og Kolding har vundet 42 udbud i den seneste udbudsrunde. Firmaet står for buddet på 215 kroner i timen.

Indehaver af SafeNcare Ousama Abou Weddo forklarer, at med de lave bud har han ingen indtjening, hvis han har chauffører.

- De skal jo have overenskomstløn, feriepenge, pension og alle mulige tillæg. Så vi har ikke chauffører. Vi har 42 vognmænd i stedet for, for de skal de jo ikke have alle de ting, og så kan det betale sig, siger Ousama Abou Weddo og understreger, at det er en hård branche.

Han kunne godt tænke sig, at systemet blev lavet om, så trafikselskaberne betalte en minimumstimepris, der kunne dække udgifterne.

Professor: Der skal lovgives nu

Professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen, Aalborg Universitet pointerer, at der ikke er nogen lovgivning, der forhindrer, at alt for lave bud vinder.

- 215 kroner i timen kan jo aldrig dække alle udgifter, men liberalisering og bevægelser hen over landegrænser, gør at danske firmaer underbyder for at komme i betragtning. Det lugter langt væk af social dumping. Der mangler regulering på området, som kræver lovgivningsmæssige tiltag. Det så jeg gerne skete nu, siger han.

Han peger på, at der skal sættes ind med kontrol og sanktioner.

- Der er ingen retningslinjer ud over bedst og billigt, hvilket i praksis betyder billigst og med moral til salg, hvor kun effektiviteten tæller.

Også på det sikkerhedsmæssige advarer han.

- Systemet med mange arbejdstimer og lav løn går ud over trafiksikkerheden med trætte chauffører. Der bliver transporteret ældre, syge, svage og børn, hvor der skal være topsikkerhed. Det er der ikke, konstaterer Henning Jørgensen.

Trafikselskaber afviser

Afdelingschef Michael Aagaard, Flextrafik, Sydtrafik oplyser i et mailsvar, at trafikselskabet ikke har en minimumspris på bud.

- Tilbudsgiverne skal opfylde en række krav til deres forretning jævnfør udbudsmaterialet, skriver han. Til kritikken af lange vagter fortsætter han:

- Vagtplaner og pauser og tilrettelæggelsen af denne er alene arbejdsgivers ansvar, skriver han.

Til anklagen om løndumping er svaret:

- For at kunne byde på og udføre flextrafik skal tilbudsgiver være i besiddelse af en gyldig tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring. En forudsætning for tilladelsen er, at vognmanden skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de pågældende kollektive overenskomster. Det er den myndighed, der udsteder tilladelsen, der har hjemmel til at forestå kontrol, siger han.

I Midttrafik pointerer funktionsleder Thomas Dalgaard Mikkelsen i et mailsvar blandt andet, at det alene er leverandørens ansvar at sikre, at arbejdstidsreglerne overholdes.